Corporate Social Responsibility and its influence on corporate image

Thesis title: Společenská odpovědnost firem a její vliv na image firmy
Author: Baranová, Petra
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Filipová, Alena
Opponents: Zeman, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá tématem společenské odpovědnosti firem a jejím vlivem na image firmy. Teoretická část práce vymezuje koncept CSR a okolí podniku, jehož se CSR aktivity týkají. Následně se práce věnuje firemní image a na příkladu několika studií z této oblasti je zkoumán vztah mezi společenskou odpovědností firem, jejich image a nákupním chováním spotřebitelů. Obsahem další kapitoly je komunikace společensky odpovědných aktivit, neboť správnost a efektivnost komunikace může sehrát roli při vnímání firemní image i nákupním rozhodování spotřebitele. Další oddíl práce analyzuje pestré portfolio společensky odpovědných aktivit skupiny Bosch, se kterými se autorka seznámila díky roční stáži u této společnosti. CSR program autorka uvádí jako příklad pečlivě naplánovaných CSR činností, které jsou součástí dlouhodobé firemní strategie. Završením práce je vlastní průzkum, v němž se autorka zaměřuje na znalosti spotřebitelů o konceptu společensky odpovědného chování, na trendy ve vývoji a zejména na jeho vliv na firemní image a nákupní chování zákazníků. Výsledky průzkumu jsou porovnány s dalšími průzkumy a studiemi z této oblasti a jsou vyvozeny závěry.
Keywords: firemní image; CSR; společenská odpovědnost firem
Thesis title: Corporate Social Responsibility and its influence on corporate image
Author: Baranová, Petra
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Filipová, Alena
Opponents: Zeman, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
The master thesis deals with the topic of Corporate Social Responsibility and its impact on corporate image. The theoretical part of the thesis defines the concept of CSR and the environment of a company that CSR activities relate to. Subsequently, the thesis is concerned with corporate image and on the example of several studies in this area is examining the relationship between corporate social responsibility, company's image and purchasing behavior of consumers. The next chapter is focused on communication of socially responsible activities, as accuracy and efficiency of corporate communication may influence perception of corporate image and consequently customer's purchase intention. The next section analyzes the diverse portfolio of socially responsible activities of the Bosch Group that the author got to know thanks to an opportunity of a one year internship at this company. The Bosch CSR program represents an example of consistently planned CSR activities that are a part of a long-term corporate strategy. The last chapter of the thesis includes an own survey, in which the author focuses on the consumers' knowledge about the concept of socially responsible behavior, about trends in development and in particular about its effect on firms' image and purchasing behavior of customers. Results of the survey are compared with related surveys and studies.
Keywords: CSR; corporate image; Corporate Social Responsibility

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 28. 1. 2009
Date of submission: 2. 9. 2009
Date of defense: 10. 2. 2010
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/18468/podrobnosti

Files for download

    Last update: