CPM and implementation of dashboarding

Thesis title: CPM a zavedení dashboardingu v praxi
Author: Koucký, Jiří
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Pour, Jan
Opponents: Zajíc, Ján
Thesis language: Česky
Abstract:
Corporate Performance Management (CPM) je široce pojatá koncepce zaměřená na řízení výkonnosti společnosti a související s využitím technologií Business Intelligence (BI). CPM a s ní spojené technologie jsou v současnosti jednou z nejvíce sledovaných oblastí v podnikové informatice. Důvodem jsou sílící konkurence na trhu, jeho globalizace a dynamické změny a s tím stále rostoucí potřeba podniků efektivně řídit svoji výkonnost. Cílem teoretické části diplomové práce je seznámit čtenáře s touto koncepcí, s jejími součástmi a vazbou na podnikovou informatiku. Práce je zaměřena na specifickou oblast CPM, kterou je monitoring a analýza, neboli též dashboarding. Je provedena analýza monitoringové a analytické funkcionality softwarového řešení Microsoft Office PerformancePoint Server 2007 (PPS). Vymezeny jsou pojmy dashboard a scorecard a analyzovány charakteristiky a členění dashboardů. Na zavádění dashboardingu do podniků existují různé "best-practices" přístupy. V práci je zmíněno několik těchto praktik a dále základní pravidla pro správný design dashboardů. V závěru teoretické části práce jsou zhodnoceni přední světoví dodavatelé CPM řešení. Cílem praktické části práce je návrh a dokumentace CPM dashboardingového řešení nad podnikovými daty reálné obchodní společnosti, která poskytuje konzultantské služby a vyvíjí software v oblasti technologií BI. Řešení je navrženo v nástroji PPS a jeho účelem je podpora managementu společnosti z hlediska sledování efektivity interních a externích projektů a podnikatelských aktivit společnosti. Nejedná se o definitivní CPM řešení, ale o krok, který by mohl odhalit další nedostatky v organizaci a podnítit snahu společnosti o zavedení vlastního celopodnikového CPM řešení.
Keywords: PerformancePoint Server 2007; Corporate Performance Management; Business Intelligence; dashboard; BI; CPM
Thesis title: CPM and implementation of dashboarding
Author: Koucký, Jiří
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Pour, Jan
Opponents: Zajíc, Ján
Thesis language: Česky
Abstract:
Corporate Performance Management (CPM) is a broad concept focused on managing performance of companies and is related to information technologies like Business Intelligence (BI). CPM and its associated technologies are currently one of the most tracked areas in the field of business informatics. The reason is the growing market competition, globalization, the dynamic changes on the market and the growing need for companies to effectively manage their performance. The aim of the theoretical part of the thesis is to familiarize readers with this concept, with its components and link to business informatics. The work focuses on a specific area of CPM, which is monitoring and analysis, i.e. dashboarding. In the thesis there is analyzed monitoring and analytical functionality of the software Microsoft Office PerformancePoint Server 2007 (PPS). Furthermore, there are identified dashboard and scorecard concepts and analyzed the characteristics and categorization of dashboards. There are various best-practices approaches to deployment of dashboarding into business. In the thesis there are mentioned some of these practices and basic rules for proper dashboard design. At the end of the theoretical part of the thesis there are evaluated the world's leading suppliers of CPM solutions. The aim of the practical part of the thesis is design and documentation of CPM dashboarding solution based on the real business data of the company that provides consulting services and develops BI software. The solution is designed in the PPS software and its purpose is to support the company's management in terms of monitoring the effectiveness of internal and external projects and business activities of the company. The solution is not a definitive CPM solution, but a step by the company to reveal possible weaknesses in the organization and encourage efforts to develop its own holistic CPM solution.
Keywords: BI; dashboard; CPM; Business Intelligence; PerformancePoint Server 2007; Corporate Performance Management

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Informační systémy a technologie
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Information Technologies

Information on submission and defense

Date of assignment: 21. 2. 2009
Date of submission: 30. 6. 2009
Date of defense: 9. 2. 2010
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/19060/podrobnosti

Files for download

    Last update: