Body Image of Women and Men in Advertising and its Impact upon Consumers

Thesis title: Problémy v zobrazování ženských a mužských těl v reklamách s dopady na spotřebitele
Author: Grohová, Kateřina
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Pešek, Ondřej
Opponents: Kaňáková, Lenka
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce se zabývá aktuální podobou reklamního vyobrazení ženy a muže se zaměřením na body image, upozorňuje na problémy, které reklama s sebou přináší v dopadech na spotřebitele, a to především ve vnímání sebe sama, ve vnímání ostatních a v požadavcích a nárocích kladených na sebe sama. Teoretická část uvádí legislativu, která se týká reklamní problematiky, přibližuje činnost Rady pro reklamu, shrnuje poznatky psychologie, které souvisí s vnímáním reklamy, vysvětluje ovlivnitelnost člověka reklamou a popisuje psychologické prvky, kterých marketéři pro propagaci využívají. Nastiňuje problematiku gender tématu a způsoby jeho využívání v reklamě. Praktická část se ve své první části zaměřuje na konkrétní ukázky problémových vyobrazování ženy a muže reklamou a ve své druhé části prezentuje analýzu výsledků dotazníku "Body image v reklamě a jeho dopady na spotřebitele".
Keywords: gender; reklama; body image
Thesis title: Body Image of Women and Men in Advertising and its Impact upon Consumers
Author: Grohová, Kateřina
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Pešek, Ondřej
Opponents: Kaňáková, Lenka
Thesis language: Česky
Abstract:
This work deals with the current form of advertisement portrayal of women and men, focusing on body image; notes the difficulties that ads bring in the impact on consumers, particularly in self-image perception and other requirements and the claims made to be even better. The theoretical part presents the legislation related to advertising issues, introduces the activities of the initiative "Rada pro reklamu", , summarizes psychological findings related to perceptions of advertising, explaining the vulnerability of man impressed with advertising; and describes the psychological elements that marketers use to promotion. Outlines gender issues and ways of its use in advertising. The practical part in the first part focuses on specific examples of problem portrayal women and men in advertising. The second part presents the analysis results of a questionnaire "Body image in advertising and its impact on consumers."
Keywords: advertising; body image; gender

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 9. 3. 2009
Date of submission: 30. 11. 2009
Date of defense: 21. 1. 2010
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/19587/podrobnosti

Files for download

    Last update: