Social Networks' Business Models

Thesis title: Analýza zdrojů příjmů sociálních médií
Author: Vojtěšek, Cyril
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Jandoš, Jaroslav
Opponents: Kafka, Daniel
Thesis language: Česky
Abstract:
Abstrakt Tato práce je analýzou finanční stránky provozování populárních sociálních médií. Podrobně se zabývá čtyřmi z nich, které spadají do třech skupin: sociální sítě (Facebook), komunity (YouTube a LinkedIn) a mikroblogovací služby (Twitter). Každá z těchto služeb má svá specifika a je rozebrána v samostatných kapitolách. Hlavním cílem práce je zanalyzovat zdroje příjmů těchto čtyř médií. Tomuto tématu je věnována druhá část, která je stěžejní a ze všech částí nejrozsáhlejší. Vychází z úvodní části, která popisuje zda-li a jak je možné vyjádřit tržní hodnotu sociálních médií. Třetí část pak obsahuje návrhy autora, jak by bylo možné zdroje příjmu z předchozí části upravit či zavést nové. Část poslední nabízí srovnání současné situace na trhu sociálních médií se situací, ve které byl internetový business v roce 1999, a která skončila tzv. dot com bublinou.
Keywords: zdroj příjmu; LinkedIn; YouTube; Twitter; Facebook; sociální síť; sociální média
Thesis title: Social Networks' Business Models
Author: Vojtěšek, Cyril
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Jandoš, Jaroslav
Opponents: Kafka, Daniel
Thesis language: Česky
Abstract:
This paper examines popular social networks from the financial point of view. It analyses four social networks which fall into three categories: social networks (Facebook), communities (YouTube and LinkedIn) and microblogging services (Twitter). Each of these services is specific and is described in a separate chapter. The main aim of the paper is to analyze the social networks' business models. They are explained in the part two which is the most significant and largest part of the paper. It follows the first part which discusses the question whether it is possible to find out the real market value of a social network. Part three involves the author's suggestions, how to amend the current business models and if it is possible to put up a new model. The final part of the paper offers the comparison between the current situation and the situation back in the year 1999 which ended up in the burst of the dot com bubble.
Keywords: source of revenue; LinkedIn; YouTube; Twitter; Facebook; business model; social network; social media

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Informatika
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Information Technologies

Information on submission and defense

Date of assignment: 23. 9. 2009
Date of submission: 15. 12. 2009
Date of defense: 18. 1. 2010
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/21566/podrobnosti

Files for download

    Last update: