Portál ČT24 positionning in the market of news webs in the Czech republic

Thesis title: Postavení Portálu ČT24 na českém trhu zpravodajských webů a možnosti jeho dalšího rozvoje
Author: Vejvodová, Alžběta
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Lhotáková, Markéta
Opponents: Strašíková, Lucie
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce porovnává zpravodajský web Portál ČT24 s lídrem trh Novinkami.cz. Nosnou částí práce je srovnání agendy obou webů, kterou lze považovat za jejich produkt, na nějž lákají čtenáře. Dále autorka identifikuje, co lídru trhu Novinkám.cz přináší jejich postavení a zaručuje náskok co do počtu čtenářů před ostatními zpravodajskými weby dostupnými na trhu v České republice. Dále autorka zkoumá rovněž image webu, základní rysy, které ho utváří, zabývá se také značkou, kterou oba weby využívají a jejich propagací. Do zkoumání vstupuje rovněž finanční analýza Portálu ČT24, jelikož finance jsou limitujícím faktorem jeho rozvoje. Součástí této diplomové práce je také průzkum mínění čtenářů Portálu ČT24 a Novinek.cz. Všechny tyto aspekty vstupují do závěrečného doporučení pro Portál ČT24. Jeho součástí je jednak udržování současných silných stránek portálu, mezi které patří například hodnota a positioning značky Portál ČT24, ale i obsáhlost a kvalita nabízeného zpravodajství. Kromě toho autorka práce Portálu ČT24 navrhuje např. zintenzivnění propagace a změny v ní. Navržené změny se týkají i managementu, a to zejména v oblasti spolupráce s dalšími organizačními složkami České televize. Tu by mělo usnadnit zejména zavedení projektového managementu. Zlepšení komunikace s vedením České televize zejména v oblasti dalšího rozvoje Portálu ČT24 by usnadnilo vytvoření podnikatelského plánu.
Keywords: web; ČT24; zpravodajství
Thesis title: Portál ČT24 positionning in the market of news webs in the Czech republic
Author: Vejvodová, Alžběta
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Lhotáková, Markéta
Opponents: Strašíková, Lucie
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis compares news web Portál ČT24 to the market leader Novinky.cz. Key part of the work is comparison of the agenda of the both news webs. The agenda itself can be considered as the main product attiring the readers. Furthermore, author identifies the aspects bringing the market leader Novinky.cz its position and enabling the most readers of all news webs available in the Czech republic. Author also analyses news web image its the basic features and the brand used for promotion of both webs. Financial analyse of Portál ČT24 has also been made to stress out financial aspect as limiting factor of the news web development. Another part of the thesis also consists from survey executed on Portál ČT24 and Novinky.cz readers. All the aspects mentioned above enter into the final set of recommendations for Portál ČT24. Its bullet points are maintaining of the current strenghts of Portál ČT24 (e.g. goodwill and brand positioning) as well as the wide range and quality of the news offered. Apart from this, author suggests fosterin promotion and specific changes in it. Those would include also management, particularly in the field of cooperation with other departements of the Czech Television. Cooperation should be simplified by introducing project management methods. Creating business plan in terms of Portál ČT24 development would lead to improvement of communication with the Czech Television management.
Keywords: ČT24; news; web

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 3. 11. 2008
Date of submission: 1. 7. 2009
Date of defense: 14. 1. 2010
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/16108/podrobnosti

Files for download

    Last update: