Psychological aspects of communication in social networks

Thesis title: Psychologické aspekty komunikace v sociálních sítích
Author: Štěpánovský, Petr
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Hubinková, Zuzana
Opponents: Kašparová, Eva
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá velmi aktuální problematikou sociálních sítí a komunikace v nich. V teoretické části se její čtenář seznámí s pojmy virtuální realita a sociální sítě. Dále s jednotlivými specifikami komunikace v nich se zaměření na platformu Facebook.com. Cílem výzkumu v praktické části je pomocí hloubkových rozhovorů nalézt motivy, které působí na člověka ve směru založení a aktivního využívání svého profilu na sociální síti. Jednotlivé rozhovory jsou prováděny s příkladovými representanty jednotlivých skupin uživatelů Facebooku diferencovaných dle předem specifikovaných veličin, kterými jsou věk a názorový přístup k této platformě. Přínosem této práce je nalezení zjevných i skrytých motivů a jejich popis dle významu a intenzity v rámci jednotlivých skupin.
Keywords: Kyberprostor; Komunikace; Sociální sítě; Virtuální realita; Facebook; Hloubkový rozhovor; Motivace; Psychologie
Thesis title: Psychological aspects of communication in social networks
Author: Štěpánovský, Petr
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Hubinková, Zuzana
Opponents: Kašparová, Eva
Thesis language: Česky
Abstract:
Main aim of consideration in this thesis is communication in social networks. In theoretical part is its reader informed about meaning of words virtual reality, social networks, and about their individual specifics during communication via Facebook platform. The depth interviews in practical part of this thesis are used for research on motives, which affect individuals in direction of joining and active using of social networking account. The separate depths interviews are done with representatives of each Facebook member groups. The groups are differentiated by age and opinions on Facebook using. The main contribution of research is verification of evident and latent motives, which influence people in the field of joining Facebook community.
Keywords: Depth interview; Cyberspace; Motivation; Psychology; Social networking; Communication; Facebook; Virtual reality

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Managerial Psychology and Sociology

Information on submission and defense

Date of assignment: 30. 9. 2009
Date of submission: 15. 5. 2010
Date of defense: 26. 5. 2010
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/21676/podrobnosti

Files for download

    Last update: