Advertising and its perception among the young people

Thesis title: Reklama a její vnímání mladými lidmi
Author: Justián, Josef
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Postler, Milan
Opponents: Krátký, Marek
Thesis language: Česky
Abstract:
Práce je rozdělena do dvou částí, části teoretické a části zabývající se vlastním výzkumem. První část se zabývá zařazením komerčních komunikací do rámce, který je označován jako marketingový mix. Zkoumá jejich jednotlivé formy a nástroje a hodnotí jejich význam. Popisuje význam reklamy, jako jedné z forem komerčních komunikací a zkoumá klady a zápory jejího umístění v jednotlivých druzích masových médií. První část zároveň ukazuje vývoj investic směřovaných do ATL a BTL komunikací a na základě dat popisuje, jaký je odhadovaný trend do budoucna. Druhá část je spjata s vlastním terénním výzkumem vnímání reklamy a sledovanosti masmédií mezi mladými lidmi. Jako reprezentativní vzorek, na kterém byl výzkum proveden, byl zvolen segment středoškolských studentů. Tato část je rozdělena do dvou kapitol, přípravy výzkumu a vyhodnocení výzkumu. Pomocí kvantitativní části výzkumu je cílem zjistit oblíbenost masmédií mezi středoškoláky a na základě frekvence sledovanosti určit, kam směřuje současný trend v daném segmentu. Kvalitativní výzkum se týká oblíbenosti reklamy. Přes hodnocení vlastního vztahu k reklamě, zjišťování vlivu reklamy na daný segment, hodnocení prvků a vlastností reklamy zjišťuje, jak by mělo být reklamní poselství formulováno a kódováno, aby v případě komunikace k danému segmentu měla reklama co nejsilnější účinek. Výstupem výzkumu je odpověď, přes jaké kanály se segmentem středoškolských studentů a jakým způsobem efektivně komunikovat.
Keywords: Výzkum; Komerční komunikace; Reklama
Thesis title: Advertising and its perception among the young people
Author: Justián, Josef
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Postler, Milan
Opponents: Krátký, Marek
Thesis language: Česky
Abstract:
The work is dividend into two parts, theoretical part and part of own research. The first part is dealing with the categorization of commercial communications under the conception of marketing mix. It is researching the forms and tools of those communications and is evaluating their meanings. It is also describing the meaning of advertising as a one tool of commercial communications and evaluates the pros and cons of its placement in the different types of mass media. The first part of the work also shows the development of the investments into ATL and BTL communications and based on the data describes, how the prediction of the future development looks like. Second part is connected with the own research of the perception of advertising and the ratings of mass media among the young people. As a representative pattern on which the research accomplished was selected the pattern of students of secondary schools. This part is dividend into two chapters, the preparation of the research and the interpretation of the results of the research. Using the kvantitative research the goal is to find the popularity of the different types of mass media among the students and based on the ratings to forecast the future trend. Kvalitative part of the research concerns to the popularity of advertising. It is measuring the own relations to the advertising, its influence on the selected segment and the importance of different components and features of advertising. Based on those data it finds out, how the message should be formulated to make the advertising as successful as possible. The output of the research in the answer, how and via which channels to communicate with the selected pattern, to make the advertising efficient and successful.
Keywords: Advertising; Research; Commercial communications

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 14. 12. 2009
Date of submission: 14. 5. 2010
Date of defense: 11. 6. 2010
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/23686/podrobnosti

Files for download

    Last update: