Analysis of ability to compete between printed and electronic media

Thesis title: Analýza konkurenceschopnosti tištěných a elektronických medií
Author: Pilous, Jan
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Molnár, Zdeněk
Opponents: Nečas, Miroslav
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce se zabývá aktuálně diskutovanou otázkou přežití tištěných médií v podmínkách tlaku ze strany nových médií v čele s internetem. Objevujícím se trendem ve vyspělých zemí je klesající čtenost a prodaný náklad tištěných titulů, pokles inzerce a vzrůstající problémy jejich vydavatelů. Práce odpovídá na otázku, zda je viníkem internet, nebo světová hospodářská krize. To jsou dvě nejčastěji jmenované příčiny. Práce čtenáře nejprve seznamuje se současnou situací na trhu s tištěnými a elektronickými tituly. Poté se na sledovanou oblast dívá pomocí analýzy SLEPTE, používané ve strategickém managementu. A konečně, danou problematiku doplňuje o situaci v mezinárodním okolí a zpracovává analýzu očekávání zákazníků. Tato analýza je zpracována formou dotazníkového šetření a pomocí interview se znalcem oblasti. Detailněji je v práci rozpracována technologická část analýzy SLEPTE jako odpověď na sekundární cíl práce. Tím je snaha vyčerpávajícím způsobem zachytit formy publikování zpravodajského obsahu na internetu. Tedy určit, jakými všemi způsoby dostávají vydavatelé svůj obsah ke čtenářům.
Keywords: SLEPTE; Deníky; Noviny; Nová média; Internetové zpravodajství; Zpravodajství; Vydavatelství
Thesis title: Analysis of ability to compete between printed and electronic media
Author: Pilous, Jan
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Molnár, Zdeněk
Opponents: Nečas, Miroslav
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis deals with currently discussed question of survivance of printed media in position of being drawed by new media, mainly by internet. Trend appearing in advanced countries is falling reading, sale and advertising. That cause increasing problems of their publishers. Thesis responds the question whether the internet is the culprit or the financial crisis is. These are the most appointed causes. Thesis firstly acquaints the reader with present situation on the market of printed and electronic publications. Then is looking at appointed area with SLEPTE analysis used in strategic management. Finally complement problems with situation abroad and compile analysis of customer expectations. That is form by questionnaire inquiry and by interview with branch specialist. Technological factors of SLEPTE analysis is compile minutely like the answer for secondary aim of thesis. That is try to fully collect different publication forms of reporting the content through the internet. In reality, set all possible ways how publishers offer their content to customers.
Keywords: SLEPTE; Internet reporting; Reporting; Journal; New media; Newspaper; Publishers

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Informační systémy a technologie
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Information Technologies

Information on submission and defense

Date of assignment: 30. 9. 2009
Date of submission: 30. 5. 2010
Date of defense: 10. 6. 2010
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/21709/podrobnosti

Files for download

    Last update: