Virtual construction of social reality through online communication and social networks

Thesis title: Virtuální konstrukce sociální reality skrze online komunikaci a sociální sítě
Author: Klouček, Viktor
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Rosický, Antonín
Opponents: Sigmund, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce je studií vlivu internetu na formování sociální reality. Hlavním faktorem na tvorbě sociální reality je prvek socializace, tedy komunikace. V této práci se zaměřuji na online komunikaci a socializaci, probíhající pomocí chatů, diskusí, blogů, fór shrnutě existující pod pojmem sociální sítě, které si dnes dobyly velmi silné postavení mezi komunikačními aplikacemi, přístupnými na internetu. Pokusil jsem se zjistit, jak online komunikace působí na člověka a jak blízké vazby si člověk může ve virtuálním prostředí vytvořit s ostatními členy těchto prostředí. Dnešní technologie vytvářejí nové formy komunikace a způsoby a vazby mezi online členy komunikačních skupin jsou odlišné od reálných. Vzdálenost již není rozhodující a je bráno jako samozřejmé interagovat a tedy i ovlivňovat a být ovlivňován člověkem z rozdílého geografického, sociálního, ekonomického, či politického prostředí. To vše má vliv na konstrukci sociální reality komunikujících. Studie proběhla formou dotazníku. Dotazník byl rozeslán dvěma stům lidem, od kterých se mi jich vrátilo celkem 107. Více než polovina ze 107 respondentů se navzájem nezná, pocházejí z různých sociálních vrstev a různých oblastí v rámci České Republiky. Věkové rozmezí respondentů je 15-63 let. Respondenti byli dotazováni na otázky směřující na reálnost virtuální komunikace, virtuální přátelství a vazby mezi členy skupin. Dále pak na autenticitu informací a částečně i na vliv reklamy při rozhodování. Vlastním příspěvkem byla konstrukce dotazníku a analýza odpovědí směrem k vytvoření závěrů o vlivech online komunikace na vnímání a formování sociální reality. Analýza zaměřená na respondenty trávící na internetu většinu času přinesla zajímavé závěry ve srovnání se skupinami, u nichž je podíl času tráveného online menší. Práce začíná teoretickým shrnutím reality, její konstrukce a vlivy, dále pak online aplikacemi a vědeckými pracemi zahrnující jejich dopady, jak pozitivní, tak negativní. Následuje studie a představení vzorku respondentů, spolu se základními otázkami, hypotézami a interpretace odpovědí s přihlédnutím na předchozí práce. V závěru shrnuji výsledky práce a načrtávám přibližný pohled do budoucnosti, co se virtuální komunikace a jejích vlivů týče. V části přílohy je uveden dotazník a podrobnější odpovědi respondentů na čas trávený u různých aplikací.
Keywords: kyberprostor; komunikace; internet; virtuální život; realita; sociální sítě
Thesis title: Virtual construction of social reality through online communication and social networks
Author: Klouček, Viktor
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Rosický, Antonín
Opponents: Sigmund, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
This final paper is centered on influence of the internet in forming of social reality. Main factor in creation of social reality is element of socialization, say communication. The aim of this paper is online communication and socialization developed through chats, discussion groups, blogs, forums summarized by one term -- social networks, which gained very strong position among communication applications available on the internet. I have tried to find out how online communication influence people and how close one can get in creation of social reality in virtual settings in correlation with other members of such settings. Technology of today creates new forms of communication and new ways and connections among members of online communication groups, which differ from the real ones. Distance is no longer an issue and it is completely natural to interact, thus influence somebody and be influence by somebody, from a different geographical, social, economical or political settings. All of these factors directly influence construct of social reality of those who communicate. Study was conducted as a survey. Questionnaire was sent to two hundred people and 107 returned back. More than half of 107 respondents don't know each other, come from various social classes and different areas of Czech Republic. Range of age of respondents is 15-63 years. All of them were given questions aiming at the reality of virtual communication, virtual friendship and bonds between online members. Other questions aim at the authenticity of information and partially influence of commercials in process of decision making. My contribution to this work was mainly creation of questioner, analysis of answers towards conclusions about the influence of online communication on perception and forming of social reality. Analysis that aimed at respondents spending most of their time online brought interesting conclusions in comparison with other groups, which didn't spent as much time online. The paper begins with theoretical summary of reality, its construction, online applications and scientific papers which include their positive and negative impacts. Following there is study introducing respondents, basic questions, hypothesis and then interpretation of answers with previous studies taken in account. Outcome of this work concludes main aspects of interpretations and draw basic view of the future. The questionnaire and more detailed answers about time spent online are in the appendix.
Keywords: communication; reality; internet; social networks; virtual life; cyberspace

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Informatika
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Systems Analysis

Information on submission and defense

Date of assignment: 30. 9. 2009
Date of submission: 12. 5. 2010
Date of defense: 21. 6. 2010
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/21688/podrobnosti

Files for download

    Last update: