Specifics of the German market in foreign trade of a local printer

Thesis title: Špecifiká nemeckého trhu v zahraničnom obchode lokálnej tlačiarne
Author: Sunega, Peter
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Král, Petr
Opponents: Vokáč, Matěj
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Bakalárska práca sa zaoberá analýzou konkurenčných trhov s cieľom potvrdenia alebo vyvrátenia nasledujúcej hypotézy: "Pre lokálny podnik je pôsobenie na zahraničnom trhu výhodnejšie ako pôsobenie na trhu domácom." V prvej časti práce sa nachádzajú teoretické východiská marketingu a medzinárodného marketingu. V ďalších častiach sa práca zaoberá opisom knižného priemyslu (vydavateľstvá a tlačiarne kníh), cenotvorbou kníh, predstavením lokálneho výrobcu kníh a charakteristikou trhov v knižnom priemysle. V závere práce je pomocou Porterovho modelu piatich konkurenčných síl analyzovaný český, slovenský a nemecký trh z pohľadu vybranej spoločnosti.
Keywords: český a slovenský knižný trh; Porterov model piatich konkurenčných síl; marketing; vydavateľstvá a tlačiarne; nemecký knižný trh
Thesis title: Specifika německého trhu v zahraničním obchodě lokální tiskárny
Author: Sunega, Peter
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Král, Petr
Opponents: Vokáč, Matěj
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Bakalářská práce se zabývá analýzou konkurenčních trhů s cílem potvrzení nebo vyvrácení následující hypotézy: "Pro lokální podnik je působení na zahraničním trhu výhodnejší, než působení na trhu domácím." V první části práce se nacházejí teoretická východiska marketingu a mezinárodního marketingu. V dalších částech se práce zabývá popisem knižního průmyslu (vydavatelství a tiskárny knih), cenotvorbou knih, představením lokálního výrobce knih a charakteristikou trhů v knižním průmyslu. V závěru práce je pomocí Porterovho modelu pěti konkurenčních sil analyzován český, slovenský a německý trh z pohledu vybrané společnosti.
Keywords: marketing; německý knižní trh; český a slovenský knižní trh; vydavatelství a tiskárny; Porterov model pěti konkurenčních sil
Thesis title: Specifics of the German market in foreign trade of a local printer
Author: Sunega, Peter
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Král, Petr
Opponents: Vokáč, Matěj
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Bachelor thesis deals with the analysis of competitive markets in order to confirm or refute the following hypothesis: "For a local business, activity in a foreign market is preferable to activity in the domestic market." The first part of the assesement contains the theoretical basis of marketing and international marketing. The other parts include the description of the book industry (publishers and book printers), book pricing, introduction of a local producer of books and the characteristics of book industry markets. In conclusion, this work is using the Porter five competitive forces model to analyze the Czech, Slovak and German market from the perspective of the selected company.
Keywords: marketing; German book market; Porter five competitive forces model; publishers and printers; Czech and Slovak book market

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 27. 11. 2009
Date of submission: 15. 5. 2010
Date of defense: 14. 6. 2010
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/23232/podrobnosti

Files for download

    Last update: