Gender Stereotypes in Television Advertising

Thesis title: Gender stereotypy v televíznej reklame
Author: Smoleňová, Ivana
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Pešek, Ondřej
Opponents: Vávra, Oldřich
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Táto práca obsahuje základné porovnanie mužských a ženských postáv v televíznych reklamách vysielaných v Českej republike. Zameriava sa na ich stereotypné zobrazovanie v závislosti na povahe prezentovaného produktu s rozdelením na produkty stereotypne považované za mužské a ženské. V prvej - teoretickej časti práce definujem základné pojmy dotýkajúce sa danej oblasti potrebné pre komplexné pochopenie problematiky genderových stereotypov v reklamách a ich vplyvu na spoločnosť vďaka obrovskému vplyvu médií. Druhá časť -- praktická - obsahuje analýzu 160 reklám (dopredu rozdelených na 4 skupiny -- potraviny, čistiace prostriedky, finančné produkty a automobily) vysielaných na televíznych obrazovkách prevažne v roku 2008. K analýze je použitá kvantitatívna obsahová analýza, ktorá porovnáva medzi sebou jednotlivé skupiny reklám z hľadiska ich genderovej zaujatosti. Posledná časť práce stručne ponúka pohľad na prístup Európskej únie a Českej republiky k danej problematiky a aktivity, ktoré v oblasti vyvíja. Výsledky práce ponúkajú pohľad na súčasný stav a využívanie genderových stereotypov v televíznych reklamách v ČR .
Keywords: Televízna reklama; Gender stereotypy; Marketing
Thesis title: Gender stereotypy v televizní reklamě
Author: Smoleňová, Ivana
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Pešek, Ondřej
Opponents: Vávra, Oldřich
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Tahle práce obsahuje základní porovnání mužských a ženských postav v televizních reklamách vysíláních v České republice. Zaměřuje se na jejich stereotypní zobrazování v závislosti na povaze prezentovaného produktu s rozdělením na produkty stereotypně považované na mužské a ženské. V první -- teoretické části práce definuji základní pojmy týkající se dané oblasti, které jsou potřebné na komplexní porozumění problematiky genderových stereotypů v reklamách a jejich vlivu na společnost díky obrovskému vlivu médií. Druhá část -- praktická -- obsahuje analýzu 160 reklam (dopředu rozdělených na 4 skupiny -- potraviny, čistící prostředky, finanční produkty a automobily) vysílaných na televizních obrazovkách převážně v roku 2008 . Pro analýzu je použita kvantitativní obsahová analýza, která porovnává mezi sebou jednotlivý skupiny reklam z hlediska jejich generový zaujatosti. Poslední část práce stručně nabízí pohled na přístup Evropské unie a České republiky k problematice a aktivity, které v oblasti vyvíjejí. Výsledky práce nabízejí pohled na současný stav a využívaní genderových stereotypů v televizních reklamách v ČR.
Keywords: Marketing; Gender stereotypy; Televizní reklama
Thesis title: Gender Stereotypes in Television Advertising
Author: Smoleňová, Ivana
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Pešek, Ondřej
Opponents: Vávra, Oldřich
Thesis language: Slovensky
Abstract:
This study contains basic comparison the status of women and men in television advertising in Czech Republic. It focuses on stereotypic presentation of each gender depending on the type of product presented and on dividing products into two groups each stereotypically regarded as a men's and woman's products . In the first part -- theoretical part, I define basic definitions connected with this area needed for understanding the problem of gender stereotypes in advertisement and their influence on society thanks to the huge power and influence of media. Second part -- practical part contains analyzing of 160 adverts (firstly divided into 4 groups -- food, household needs, financial products and cars), which were presented on television in the year 2008. The analysis used is quantitative contents analysis and it compares each groups of adverts regarding gender prejudice. The last part shortly describe the way how European Union and Czech Republic deal with this problem and activities they have undertaken.
Keywords: Gender Stereotypes; Television Advertising; Marketing

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 12. 11. 2009
Date of submission: 1. 5. 2010
Date of defense: 14. 6. 2010
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/22899/podrobnosti

Files for download

    Last update: