Cultural differences of doing business in Latin America

Thesis title: Kulturní zvláštnosti obchodního jednání v Latinské Americe
Author: Mejdrová, Jana
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Lhotáková, Markéta
Opponents: Müllerová, Frantriška
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zabývá problematikou obchodního jednání v Latinské Americe. Cílem této práce je analyzovat faktory ovlivňující jednotlivé části i celkový průběh jednání s partnery ze zemí Latinské Ameriky. Pochopení kulturních specifik je nezbytnou podmínkou pro navázání perspektivních obchodních vztahů. Práce je rozdělena do pěti kapitol. První kapitola pojednává o obecné charakteristice Latinské Ameriky, kam spadají geografické údaje, historie či současná politická a ekonomická situace. Druhá kapitola se věnuje možným překážkám úspěšného obchodního jednání. Třetí kapitola se zabývá jednotlivými kulturními odlišnostmi a typickými charakterovými rysy latinskoamerických obchodníků. Čtvrtá kapitola popisuje celkový průběh obchodního jednání od úvodní fáze až po podpis kontraktu. Poslední kapitola vychází z výzkumu kulturních dimenzí Geerta Hofstedeho a porovnává předchozí závěry se zjištěnými hodnotami Hofstedeho indexů.
Keywords: obchodní jednání; kulturní odlišnosti; Latinská Amerika
Thesis title: Cultural differences of doing business in Latin America
Author: Mejdrová, Jana
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Lhotáková, Markéta
Opponents: Müllerová, Frantriška
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor's thesis focuses on business practices in Latin America. It's aim is to analyze factors which affect the individual components and overall progress of negotiations with business partners from Latin America. Understanding underlying cultural norms is a necessary requirement in order to establish promising business relationships. The thesis is divided into five chapters. The first chapter discusses the general characteristics of Latin America, which includes geographical information, history, and the current political and economic situation. The second chapter examines potential barriers to successful business negotiations. The third chapter deals with the various cultural differences and typical character traits of Latin American businessmen. The fourth chapter describes the overall conduct of business practices from the initial phase to the signing of a contract. The final chapter is based on Geert Hofstede's research of cultural dimensions and compares his conclusions with previous findings.
Keywords: doing business; cultural differences; Latin America

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 9. 11. 2009
Date of submission: 15. 5. 2010
Date of defense: 14. 6. 2010
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/22765/podrobnosti

Files for download

    Last update: