Unethical Means of Collecting Information about Consumers

Thesis title: Neetičnost v získávání informací o spotřebitelích
Author: Fischerová, Kristýna
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Pešek, Ondřej
Opponents: Trepešová, Jana
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zabývá vymezením neetických postupů využívaných v marketingu. Přímý marketing založený na vlastnictví a tvorbě databází obsahujících informace o spotřebitelích je jednou z oblastí, která vyvolává úvahy nad etickými normami. Práce pojednává o tvorbě databází, jejich datových zdrojích a postupech, mj. telemarketingu. Nevyžádaná obchodní sdělení a spam jako fenomén moderní společnosti patří také mezi neetické jednání. V textu je i vymezení proti autorizovaným reklamním sdělením a vysvětlení pojmů režim opt-in a opt-out. Práce přináší základní přehled o právní regulaci v této oblasti. I předávání osobních údajů mezi společnostmi je často využívaným postupem, který těží z nepozornosti nebo neinformovanosti spotřebitelů.
Keywords: telemarketing; právní regulace; předávání osobních údajů; režim opt-in a opt-out; nevyžádané obchodní sdělení (spam); direct mailing; možnosti a datové zdroje v přímém marketingu; etika tvorby databází
Thesis title: Unethical Means of Collecting Information about Consumers
Author: Fischerová, Kristýna
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Pešek, Ondřej
Opponents: Trepešová, Jana
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis focuses on defining some unethical practices used in marketing. Direct marketing based on property and creation of databases including information about consumers, is one of the issues, which evoke speculations about ethical standards. These speculations are mainly about the creation of databases, their data sources and practices, among others telemarketing. Unsolicited commercial communications and spam as the phenomenons of modern society are also considered unethical. It is necessary to distinguish the above mentioned from authorised business communication and also define the terms of opt-in and opt-out mode. Transferring the personal data between companies is often used in practice, profiting from carelessness or ignorance of consumers. This thesis also describes a basic overview of the legal framework.
Keywords: opt-in and opt-out mode; practices and data sources in direct marketing; ethics of database creation; legal framework; direct mailing; telemarketing; transferring the personal data; unsolicited commercial communication (spam)

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Arts Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 18. 6. 2009
Date of submission: 1. 5. 2010
Date of defense: 21. 6. 2010
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/21044/podrobnosti

Files for download

    Last update: