Analyze teaching agile methods of software development at universities in the Czech Republic

Thesis title: Analýza výuky agilních metod vývoje softwaru na vysokých školách v ČR
Author: Košák, Vojtěch
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Buchalcevová, Alena
Opponents: Balada, Jakub
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této práce je provést analýzu výuky agilních metod vývoje softwaru na vysokých školách v České republice. Jelikož tyto informace nejsou dostatečně známé, má práce stanovit v jaké míře a rozsahu je agilní přístup vyučován. Zdrojem dat pro analýzu jsou veřejně dostupné zdroje jednotlivých vysokých škol a informace o jejich výuce. Dalším důležitým zdrojem je dotazníkový průzkum, který byl v rámci této práce proveden. Na základě zkoumání těchto údajů jsou formulovány závěry a doporučení, jejichž splnění by mohlo vést ke zvýšení zájmu o agilní pojetí vývoje softwaru. Práce je členěna do několika kapitol. Na úvod se věnuji agilním metodikám obecně a snažím se je ve stručnosti charakterizovat. V dalších kapitolách stanovuji stav výuky agilních metod na jednotlivých vysokých školách a podávám informace o dotazníkovém průzkumu a jeho vyhodnocení. V poslední části se snažím, ve spojitosti s touto prací, vyvodit závěry z dříve provedených průzkumů o používání agilního vývoje v praxi.
Keywords: agilní metodiky; analýza výuky; průzkum
Thesis title: Analyze teaching agile methods of software development at universities in the Czech Republic
Author: Košák, Vojtěch
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Buchalcevová, Alena
Opponents: Balada, Jakub
Thesis language: Česky
Abstract:
The objective of this thesis is to analyze teaching agile methods of software development at universities in the Czech Republic. This information is not enough known, so this thesis says range and scope of teaching agile development. Primary source of analyzed data are publicly available information at universities, including information about the teaching activities. Another important source is a questionnaire survey, accomplished as a part of this work. Conclusions and recommendations made with respect to the examined data, could lead to growing interest in the concept of agile software development. The thesis is divided into several chapters. Introduction is devoted to general information on agile methodologies with their brief explanation. In the following chapters is determined the status of teaching agile methods at different universities and provided information on the questionnaire survey and its evaluation. In the last section, I try to make conclusions reflecting the information provided in this thesis and also in previously conducted surveys on the practices of agile development.
Keywords: survey; analyze teaching; agile methodologies

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Informatika
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Information Technologies

Information on submission and defense

Date of assignment: 8. 12. 2009
Date of submission: 30. 6. 2010
Date of defense: 23. 8. 2010
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/23500/podrobnosti

Files for download

    Last update: