Analysis and evaluation of the use of SEM and SEO in the case of internet commerce

Thesis title: Analýza a vyhodnocení využití SEM a SEO na případu internetového obchodu
Author: Smetana, Jakub
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Raška, Ondřej
Opponents: Novotný, Ota
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zabývá problematikou optimalizace internetových stránek pro vyhledávače (SEO) a internetovým marketingem (SEM). Práce je rozdělena do několika částí, které spolu úzce souvisí. První část práce je věnována obecným definicím a vymezení termínů. V druhé části práce je popsán vývoj v oblasti SEO v posledních dvou letech s důrazem na změny, které v této oblasti nastaly. Součástí druhé části práce je také popis vývoje trhu v oblasti fulltextových vyhledávačů v České republice v letech 2004 -- 2009 a dále pak vývoj v oblasti internetového marketingu v ČR, kde je na internet nahlíženo jako na marketingový nástroj, reklamní médium. Třetí část práce popisuje možnosti internetového marketingu, včetně popisu nejvíce používaných systémů, jako jsou například Sklik, AdWords, Etarget, vynechány nejsou ani sociální sítě či katalogy. Čtvrtá část práce je pak věnována analýze a vyhodnocení internetových stránek, respektive způsobům, jak lze stránky analyzovat a sledovat. V poslední části práce je praktická ukázka využití metod a postupů popsaných v prvních čtyřech kapitolách na internetovém obchodu s obuví. Je zde popsán celý postup od úvodní analýzy, přes analýzu klíčových slov až po úpravu zdrojových kódů a získávání zpětných odkazů prostřednictvím internetových katalogů. Kromě samotného postupu optimalizace je součástí této části práce také kapitola popisující nasazení reklamních systémů Sklik, AdWords a Etarget včetně vyhodnocení výsledků a úspěšnosti realizované reklamy v těchto systémech. V závěru praktické části jsou shrnuty přínosy a poznatky, kterých bylo optimalizací dosaženo a které jsou aplikovatelné na další podobné projekty, kterých je v celém internetu obrovské množství. Po přečtení této práce získá čtenář přehled o aktuálním stavu trhu v oblasti fulltextových vyhledávačů v České republice a internetovém marketingu jako celku, a o změnách, které v oblasti SEO v posledních dvou letech nastaly. Na základě praktické části práce by měl být schopen aplikovat základní poznatky z této oblasti včetně základního nastavení PPC, včetně analýzy dosažených výsledků a jejich vyhodnocení.
Keywords: reklama; internet; Optimalizace pro vyhledávače; PPC systémy; SEM; SEO
Thesis title: Analysis and evaluation of the use of SEM and SEO in the case of internet commerce
Author: Smetana, Jakub
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Raška, Ondřej
Opponents: Novotný, Ota
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis defines search engine optimization (SEO) and search engine marketing (SEM) issues. Thesis is divided into several parts which are closely connected to each other. First part of the thesis regards general formulas and terms definitions. In the second part the development on the field of SEO in last two years with accent of main changes which have happened till now is described. A market development in full-text browsers area and a search engine marketing development (where internet is perceived as a marketing instrument) in Czech Republic during years 2004 -- 2009 are also mentioned here. Third part shows opportunities of SEM including the most popular applications description, such as Sklik, AdWords or Etarget, social networks or catalogues. Fourth part concerns web pages analysis and data evaluation, let us say the ways how to analyze and evaluate these pages. Last part of my thesis consists of a practical review of methods and processes, which are described in previous parts of the thesis, with using shoes e-shop example. Here the whole process from opening analysis through keywords analysis till source codes editing and obtaining of external links by web catalogues are described. In addition to the optimization process is part of this thesis also chapter which describes the launch of advertising systems such as Sklik, AdWords and Etarget including evaluation of results and success of particular advertising campaigns realized through these systems. The conclusion of the practical section summarizes the benefits and knowledge that have been achieved by optimizing and which are applicable to other similar projects, which appear across all web in huge numbers. Potential reader of this thesis gets an overview of the current market state concerning full-text browsers in the Czech Republic and search engine marketing. The reader also discovers SEO changes which happened in last two years. Based on mentioned practical part of the thesis the reader should be able to apply basic knowledge in this area, including the basic PPC settings and including analysis of results and their evaluation.
Keywords: advertisement; PPC systems; SEO; search engine optimization; search engine marketing; internet; SEM

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Informační systémy a technologie
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Information Technologies

Information on submission and defense

Date of assignment: 18. 5. 2009
Date of submission: 30. 6. 2010
Date of defense: 24. 8. 2010
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/20707/podrobnosti

Files for download

    Last update: