New Media and Society

Thesis title: Nová média a společnost
Author: Fedorová, Markéta
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Rosický, Antonín
Opponents: Říhová, Zora
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá fenoménem nových médií a jejich vlivu na společnost. Práce se věnuje především jejich vlivu na chování lidí a na znalosti. První část práce (Kapitoly Úvod a Teoretické základy) uvádí do problematiky a rozpracovávají teoretický rámec médií, komunikace, znalostí a některých vybraných důsledků informatizace. Třetí kapitola (Vývoj médií) se pokouší zmapovat vývoj médií od vzniku řeči až po současná elektronická média s přihlédnutím k limitům jejich konzumentů, společnosti i médií samotných. Čtvrtá kapitola (Vliv nových médií na znalosti a chování) se zabývá vybranými aktuálními tématy vlivu médií na společnost ze dvou perspektiv. První z nich přináší pohled na vztah nových médií a znalostí. Poukazuje na záplavu informacemi na úkor jejich kvality a na trend zrychlování přístupu k informacím a prací s nimi. Kapitola dále na konkrétních příkladech dokazuje, jak se informace mohou stát efektivním nástrojem manipulace pro mocenské, politické a ekonomické zájmy. Rovněž naznačuje rizika chybného rozhodování lidí v důsledku dezinformací. Druhý pohled nastiňuje proměny chování lidí v kyberprostoru; naznačuje, jaké jsou projevy splývání jevištního a zákulisního chování. Pátá kapitola (Empirický výzkum) na základě předchozího textu práce formuluje hypotézy o vlivu nových médií na znalosti a chování lidí a v rámci výzkumu usiluje o ověření jejich platnosti. Šestá kapitola (Jak využívat nová média) navrhuje cestu řešení, kterou by se měla společnost vydat za předpokladu, že cílem bude výchova jedince, který v informační a mediální společnosti obstojí. Poslední kapitola (Závěr) shrnuje základní myšlenky a snaží se nabídnout možná řešení a nastínit vývoj, kterým by se měla společnost ve vztahu k novým médiím ubírat.
Keywords: disinhibice; chování; nová média; znalosti
Thesis title: New Media and Society
Author: Fedorová, Markéta
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Rosický, Antonín
Opponents: Říhová, Zora
Thesis language: Česky
Abstract:
The thesis deals with the phenomenon of new media and its influence on the society. The work especially applies itself to the impact of new media on human conduct and human knowledge. The first part (Chapters: introduction and theoretical bases) of the thesis introduces the dilemma of new media and the society; it deals with a theoretical media frame, communication, knowledge and some selected implications of informatization. The third chapter (Media evolution) tries to map media evolution from the emergence of language until contemporary electronic media with regard to consumer's limitations, society and media itself. The fourth chapter (Impact of new media on human knowledge and human conduct) deals with, from two perspectives, some current topics as the media influence on society. The first view delivers an insight on the relationship of new media and knowledge. It refers to information abundance to the detriment of information quality, the tendency of access acceleration to information and working with information. This chapter in particular cases shows how information can become an effective tool for manipulation of power, political and economic interests. It also indicates risks of wrong human decision making due to misinformation. The second view suggests changes in human behaviour in cyberspace; it indicates what are signs of confluence of "front stage" and "back stage" behaviour. The fifth chapter (Empirical research), with respect to previous parts of this work, defines hypothesis of the new media influence on the knowledge and human conduct; it attempts to prove their validation in this research. The sixth chapter (How to use new media) suggests a way which should be followed by the society providing that education of an individual who stands up to the information and media society shall be the aim of the society. The last chapter (Conclusion) summarizes the basic ideas, provides for possible solutions and outlines a trend which should be, in relation to new media, followed by the society.
Keywords: disinhibition; conduct; knowledge; new media

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Informační management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Systems Analysis

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 3. 2010
Date of submission: 15. 6. 2010
Date of defense: 26. 8. 2010
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/25293/podrobnosti

Files for download

    Last update: