International trade in bananas

Thesis title: Mezinárodní obchod s banány
Author: Kachlík, Tomáš
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Štěrbová, Ludmila
Opponents: Zamykalová, Miroslava
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem diplomové práce je analyzovat všechny faktory ovlivňující mezinárodní obchod s banány. První kapitola se věnuje obecnému pojetí banánů v ekonomikách produkčních a exportních zemí včetně ekologických, sociálních a politických důsledků spojených s produkcí. Druhá kapitola pojednává o vývoji mezinárodního obchodu s banány z makroekonomického hlediska a věnuje se dále obchodní politice Evropské unie, která je nejvýznamnější importní oblastí banánů ve světě. Další kapitola je orientována více na podnikatelské hledisko obchodu a zaměřuje se na fungování marketingového řetězce a postavení největších společností na trhu s banány. Část kapitoly je též věnována obchodování na trhu Evropské unie. Závěrečná kapitola shrnuje kritické faktory obchodu a nastiňuje možné budoucí fungování marketingového řetězce s ohledem na aktuální trendy ve vývoji světové ekonomiky.
Keywords: Evropská unie; Banány; Mezinárodní obchod
Thesis title: International trade in bananas
Author: Kachlík, Tomáš
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Štěrbová, Ludmila
Opponents: Zamykalová, Miroslava
Thesis language: Česky
Abstract:
The objective of this diploma thesis is to analyse all factors influencing the international trade in bananas. First chapter describes in general banana sector in national economies including ecological, social and political consequences related to the banana production. Second chapter is about the development of the trade from a macroeconomic point of view and concentrates also on the trade rules of the European Union as the main import region of the world. Third chapter is oriented on a business perspective of the trade and focuses on the marketing chain and position of the most important companies in this domain. One part of the chapter concentrates on the business on the European market. Final chapter summarizes all critical factors of the trade and shows a possible future functioning of the marketing chain with regard to actual tendencies in the world economy.
Keywords: Bananas; International trade; European Union

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 20. 4. 2010
Date of submission: 15. 12. 2010
Date of defense: 31. 1. 2011
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/26258/podrobnosti

Files for download

    Last update: