Legal and ethical aspects of advertising with focus on use of hyperbole

Thesis title: Právní a etické aspekty reklamy se zaměřením na uplatnění nadsázky
Author: Beťák, Radovan
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Postler, Milan
Opponents: Mikeš, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce se zabývá reklamou a její regulací pomocí zákonných norem i prostřednictvím etické samoregulace reklamního odvětví. Cílem práce je vymezení prostoru, který je nadsázce a reklamnímu přehánění dán v rámci zákonných předpisů a etických pravidel samoregulace, a na základě vybraných rozhodnutí Rady pro reklamu a judikátů českých soudů vytvoření doporučení k užívání nadsázky v reklamě. Jako východisko pro analýzu omezení, která ovlivňují aplikaci reklamní nadsázky, je použit rozbor právního a samoregulačního rámce reklamy.
Keywords: Rada pro reklamu; reklamní přehánění; nadsázka; regulace reklamy; etika; klamavá reklama; samoregulace
Thesis title: Legal and ethical aspects of advertising with focus on use of hyperbole
Author: Beťák, Radovan
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Postler, Milan
Opponents: Mikeš, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
This work deals with advertising and its regulation both through legal norms and ethical self-regulation. Aim of the thesis is to define the scope given to advertising hyperbole and exaggeration by legal and ethical rules and based on selected decisions of the Czech Advertising Standards Council and rulings of Czech courts to provide a set of advice on how to use hyperbole in advertising. As groundwork for the research on the restrictions affecting use of advertising hyperbole there has been analyzed Czech legal and self-regulatory framework of advertising.
Keywords: Czech Advertising Standards Council; deceptive advertising; ethic; hyperbole; exaggeration; self-regulation ; regulation of advertising

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 15. 12. 2008
Date of submission: 5. 5. 2009
Date of defense: 17. 1. 2011
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/17732/podrobnosti

Files for download

    Last update: