Advantages and disadvantages of scrapping premium
Thesis title: | Klady a zápory zavedení šrotovného v Německu |
---|---|
Author: | Halíková, Petra |
Thesis type: | Bakalářská práce |
Supervisor: | Písař, Pavel |
Opponents: | Řežábek, Pavel |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Abstrakt Bakalářská práce bude pojednávat o zavedení šrotovného v Německu, které proběhlo v roce 2009 v důsledku celosvětové finanční krize. Jeho zavedení v Německu je, díky tamnímu silnému automobilovému průmyslu, významným zásahem do chodu trhu. Práce se bude zabývat vlivem šrotovného v několika oblastech, jako je zejména vliv na hrubý domácí produkt, automobilový průmysl, zaměstnanost v automobilovém průmyslu a finanční vývoj automobilek Volkswagen a BMW. V práci bude klíčová praktická část, jež bude pracovat s dostupnými daty o ekonomice v SRN v roce 2008 a 2009 (okrajově 2010) z výzkumů německého statistického úřadu, příslušných ministerstvech, federace automobilového průmyslu a dalších odborných studií. Teoretickým základem práce bude efektivnost politiky státních zásahů a vlivy krátkodobé a dlouhodobé hospodářské politiky na ekonomiku. V teoretické části práce bych chtěla nastínit, proč se v období ekonomické recese státy obrací ke státním zásahům, kterými se snaží rozpumpovat chod ekonomiky. Okrajově se v práci objeví vliv lobbismu v politice, jež ústí v zavedení podpůrných opatření v určitých odvětvích průmyslu na úkor jiných odvětví. Cílem mé práce bude pokusit se určit, zdali je zavedení šrotovného pro společnost jako celek pozitivním či negativním krokem. |
Keywords: | zájmová skupina; regulace; státní dotace; šrotovné |
Thesis title: | Advantages and disadvantages of scrapping premium |
---|---|
Author: | Halíková, Petra |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Písař, Pavel |
Opponents: | Řežábek, Pavel |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Abstract This bachelor thesis is going to be devoted to the establishment of scrapping in Germany which began in 2009 as a result of the global financial crisis. An introduction of the scrapping in Germany highly interferes to functioning of the market because of its strong car industry. The thesis is going to focus on an impact of scrapping in several areas such as an effect on the Gross domestic product, the car industry, the employment in the car industry and the financial development of the car factories Volkswagen and BMW. The crucial part of the thesis is the practical part which is going to work with an available data about the economics in the Federal Republic of Germany in years 2008 and 2009 (partially 2010) from the research of German Statistical office, appropriate ministry and further professional studies. The theoretical part of the thesis is going to be based on effectiveness of the state policy and the influence of long-term and short-term Economic Policy on economical situation. The thesis is going to marginally include an effect of lobbyism in politics which leads to an establishment of supportive moves in specific branches of industry at the expense of other branches. The purpose of my thesis is to try to determine if the introduction of scrapping is as a whole positive or negative event for society. |
Keywords: | interest groups; regulation; state subsidies; scrapping premium |
Information about study
Study programme: | Ekonomie a hospodářská správa/Národní hospodářství |
---|---|
Type of study programme: | Bakalářský studijní program |
Assigned degree: | Bc. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Economics |
Department: | Department of Institutional Economics |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 18. 10. 2009 |
---|---|
Date of submission: | 18. 1. 2010 |
Date of defense: | 13. 9. 2010 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/22247/podrobnosti |