Students´ Activation in Economic Subjects of the Educational System at Commercial Academie
Thesis title: | Aktivizace žáků v ekonomických předmětech oboru vzdělání Obchodní akademie |
---|---|
Author: | Nováková, Petra |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Krpálek, Pavel |
Opponents: | Kříž, Emil |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Práce je zaměřena na podstatu aktivizujících metod jako vhodného doplnění a zpestření vyučovacího procesu. Každá z metod je charakterizována tak, aby čtenář mohl posoudit vhodnost jejich použití a smysl uplatnění. Práce má upozornit na výhody aktivizujících metod oproti klasické frontální výuce a seznámit čtenáře i s metodami, které nejsou až tak známé. Součástí je dotazníkové šetření mezi studenty a učiteli dvou obchodních akademií a výsledky plynoucí z výzkumu, jehož cílem je zjistit, zda se při výuce odborných předmětů na oboru Obchodní akademie aktivizující metody využívají a zda je studenti vnímají. Komplexní vyhodnocení dotazníků a propojení výsledků-odpovědí od studentů a učitelů pomohou zhodnotit vyučovací metody používané na daných školách a znalost aktivizujících metod samotnými učiteli. Závěrem jako reakci na výsledky výzkumu bude provedena analýza stavu a návrhy možného zlepšení průběhu výuky. |
Keywords: | výukové metody; fiktivní firma; aktivizující metody |
Thesis title: | Students´ Activation in Economic Subjects of the Educational System at Commercial Academie |
---|---|
Author: | Nováková, Petra |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Krpálek, Pavel |
Opponents: | Kříž, Emil |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | The thesis is focused on the basic principles of activation methods as a useful tool for complementation and diversification of the education process. Every method is distinguished in a way that the reader can consider applicability of its use and its significance. The thesis should draw attention to advantages of activation methods when compared to standard direct teaching and introduce the reader to some non-standard methods. Included is a questionnaire research among students and teachers of two commercial academies as well as an outcome of the research. Its aim is to determine whether teachers of the commercial academy use activation methods during the education process of specialised subject and whether students perceive them. Complex evaluation of the questionnaires and interconnection of the results - answers from the students and teachers will help us to evaluate teaching methods used at given schools and knowledge of activation methods by the teachers themselves. To conclude, an analysis of the up-to-date state will be made, based on the outcome of the research, and proposition of possible improvement of the education process will be drawn. |
Keywords: | imaginary company; activations´methods; teaching methods |
Information about study
Study programme: | Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Finance and Accounting |
Department: | Department of Economic Teaching Methodology |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 2. 2. 2010 |
---|---|
Date of submission: | 25. 8. 2010 |
Date of defense: | 8. 9. 2010 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/24466/podrobnosti |
Files for download
Main text
Private file Download
Private file Download
Opponent's review
Private file Download
Private file Download
Supervisor's review
Private file Download
Private file Download