Social Networks and Their Commercial Utilization

Thesis title: Sociální sítě a jejich komerční využití
Author: Juřenová, Jana
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Stříteský, Václav
Opponents: Štědroň, Bohumír
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této diplomové práce je analyzovat možnosti sociálních sítí pro komerční subjekty. Práce je zaměřena na srovnání v současnosti nejvýznamnějších sociálních sítí a hledání jejich komerčního využití pro společnosti. Při zkoumání jednotlivých sociálních sítích je vždy největší zaměření právě na možnost marketingového využití pro firmy. Tomu předchází analýza aktuální situace internetu a vyjasnění si pojmu internetového marketingu. V práci je kladen velký důraz na rozlišení dvou hlavních způsobů propagace prostřednictvím sociálních sítí, čímž je vytváření komunit kolem firem, produktů či značek a využití reklamních systémů jednotlivých sítí. Práce obsahuje výsledky mnoha důležitých průzkumů, které byly provedeny významnými agenturami, a také mnoho praktických příkladů, jak některé firmy Social Media Marketing využívají. Obsahuje také zhodnocení propojení některých jiných marketingových nástrojů, jako je např. advergaming, affiliate nebo virální marketing, se sociálními sítěmi. Na konci práce jsou výsledky vlastního výzkumu na téma komerčního využití sociálních sítí provedeného formou dotazníku a případové studie čtyř českých firem z různých oborů činnosti.
Keywords: sociální sítě; Social Media Marketing; internetový marketing; Facebook; sociální média
Thesis title: Social Networks and Their Commercial Utilization
Author: Juřenová, Jana
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Stříteský, Václav
Opponents: Štědroň, Bohumír
Thesis language: Česky
Abstract:
The purpose of this master's theses is to analyze possibilities utilization of social network in business. The theses is focused on comparison of the most important contemporary social networks in the world and also on looking for thein commercial utilization. Before this, there is the analysis of the situation of internet and clearing of the term internet marketing. In theses, there is emphasis on separation of two main ways of advertising in social networks. First way is making the communities about the companies, products or brands and the second one is advertising by promotional systems of the networks. In the theses, there are a lot of results of many studies, that were performed by key agencies. Also there are many practical examples of business usage of social networks. The theses contains the possibilities of connecting the social networks and other marketing tools like advergaming, affiliate marketing and viral marketing. In the end of the theses, there are case studies, that analyse usage of social medias in four Czech companies from different business departments.
Keywords: Facebook; Internet Marketing; Social Media Marketing; Social Networking; Social Media

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 30. 10. 2009
Date of submission: 15. 5. 2010
Date of defense: 14. 9. 2010
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/24488/podrobnosti

Files for download

    Last update: