What factors affect obtaining penalty points by region in ČR?

Thesis title: Jaké faktory ovlivňují "vybodování" řidičů v krajích ČR?
Author: Farbiak, Marek
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Mičúch, Marek
Opponents: Janíčko, Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce definuje pomocí ekonomické teorie faktory ovlivňující vybodovaní řidičů v krajích ČR. Nastavené proměnné daly vzniknout panelovému datovému souboru, jenž je posléze testován metodou fixních efektů. Práce vychází z ekonomické teorie G. Beckera, která slouží jako základ pro vytvořenou hypotézu. Podstata testované hypotézy je zjistit, zda počet dopravních policistů, průměrná mzda a hustota dopravních sítí v jednotlivých krajích ČR jsou staticky významné a zda ovlivňují vybodovanost řidičů. Do hypotézy byly zahrnuty předpokládané vlivy, jednotlivých vysvětlujících proměnných. Výpočet prokázal vliv i statistickou významnost všech nastavených faktorů. Prokázalo se, že ekonomické a sociální prostředí ovlivňuje chování řidičů, při páchání dopravních přestupků. Avšak z důvodů opačného vlivu hustoty dopravních sítí dochází k zamítnutí části testované hypotézy. Výsledek je o to zajímavější, že při zvýšení hustoty dopravních sítí se vážený průměr bodů v jednotlivých krajích ČR navyšuje, i přesto že teoretický základ udává opak.
Keywords: metoda fixních efektů; Bodový systém; chování řidičů; silniční doprava
Thesis title: What factors affect obtaining penalty points by region in ČR?
Author: Farbiak, Marek
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Mičúch, Marek
Opponents: Janíčko, Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
The bachelor thesis define factors which motivate drivers for obtaining points for violations of traffic offense. Factors will be tested by method of fixed effects. The economic theory comes from G. Becker, which serves as basis for the tested hypothesis. The accepted hypothesis tests whether the number of traffic policemen, average wages and density of transport in each region of ČR are statistically significant and if they have direct impact on obtaining points. The hypothesis also predicts presumed impacts of each factor. Calculation proved the real impact and statistical significance of all factors. It was also proved that preferences of would-be criminals is also determined by the economic and social environment formed by public policies. However, due to the opposite impact of the density of transport networks the econometrics indicates that we have to reject part of the hypothesis.
Keywords: driver behaviour; road transport; method of fixed effects; Penalty point system

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomie
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 17. 2. 2010
Date of submission: 30. 5. 2010
Date of defense: 9. 9. 2010
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/24822/podrobnosti

Files for download

    Last update: