Psychological aspects of the theory of advertisement

Thesis title: Psychologické aspekty v teorii reklamy
Author: Bahník, Štěpán
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Sirůček, Pavel
Opponents: Džbánková, Zuzana
Thesis language: Česky
Abstract:
Práce popisuje dva způsoby využití psychologických poznatků v ekonomické teorii reklamy. Psychologické poznatky mohou pomoci zhodnotit předpoklady různých ekonomických přístupů ke studiu reklamy. Poznatky psychologie přesvědčování jsou aplikovány na otázku, jestli reklama slouží jako zdroj informací. Práce se dále zabývá problémem, zdali může reklama vytvářet užitek. Studie zde shrnuté nasvědčují, že ano. Při řešení tohoto problému je v práci aplikována i neuroekonomie, jejíž základní metody jsou představeny. V závěru jsou popsány omezení zvoleného přístupu.
Keywords: neuroekonomie; behaviorální ekonomie; postoje; užitek; reklama
Thesis title: Psychological aspects of the theory of advertisement
Author: Bahník, Štěpán
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Sirůček, Pavel
Opponents: Džbánková, Zuzana
Thesis language: Česky
Abstract:
Present work describes two ways of application of psychological findings to economic theory of advertisement. Psychological findings may help with evaluation of different economic approaches of the study of advertisement. Evidence from psychology of persuasion is applied to the question, whether advertisement is used as a source of information. The work then inquires into the possibility, that advertisement can enhance utility. Summarized studies indicate, that it may indeed be so. During the inquiry, neuroeconomics is applied and it's basic methods are presented. The concluding part describes ramifications of chosen approach.
Keywords: attitudes; advertisement; utility; behavioral economics; neuroeconomics

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Microeconomics

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 2. 2010
Date of submission: 25. 8. 2010
Date of defense: 15. 9. 2010
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/25290/podrobnosti

Files for download

    Last update: