Consumer´s protection against unfair practises

Thesis title: Ochrana spotřebitele proti nekalým praktikám
Author: Židlický, Viktor
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Boháček, Martin
Opponents: Vavrečka, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
V mé závěrečné práci jsem si vytkl za cíl, zjistit nejčastější nekalé praktiky, se kterými může běžný český spotřebitel přijít do styku. Abych se dopracoval k tíženému výsledku zvolil jsem následující postup. Po zapsání tématu závěrečné práce jsem nejdříve provedl anketu mezi sdruženími na ochranu spotřebitele, pravidelně jsem navštěvoval kancelář jednoho sdružení na ochranu spotřebitele a dal dohromady prameny jak psané tak virtuální. Na základě těchto informací jsem následně vypracoval část, která nese jméno Nekalé praktiky v praxi, kde jsem se pokusi zmínit co nejvíce spotřebitelských problémů. Po těchto znalostech jsem začal vyhledávat možnosti, jak se spotřebitelé mohou právně bránit. Taková možnost je hned dvojího druhu a to sice soukromoprávní, kterou jsem zahrnul do části Judikatura. Druhá možnost obrany je veřejnoprávní, ta je obsažena v části Činnost dozorových orgánů. Při zpracovávání všech třech mých praktických částí jsem vymyslel, několik možnosti jak vylepšit spotřebitelskou situaci v České republice. Tyto návrhy jsem následně zmínil v závěru mé práce. Na konec nezbývalo nic jiného, než vypracovat obecnou část práce. Ta, jak již název napovídá, je většinou složena z již známých ( obecných ) skutečností, které jsem vyhledával z existujících prací a článků. Nakonec stačilo se vypořádat s úvodní části, kde nastiňuji jednotlivé problémy obsažené v závěrečné práci.
Keywords: Předváděcí akce; Spotřebitel; Nekalé obchodní praktiky
Thesis title: Consumer´s protection against unfair practises
Author: Židlický, Viktor
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Boháček, Martin
Opponents: Vavrečka, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
In my graduation thesis I established a goal to discover most frequent unfair practises, which can come across a czech consumer. To accomplish this goal I've choosed following process. At first I made an enquiry between Organisations for consumer's protection and I visited frequently one of them. Also I get together all literary and virtual sources. Afterthan I made a part of Unfair practises in use, based on the informations from my enquiry and my visitation of Prague's office. In this part I tried to mention as many cosumer's problems as possible. Than I wanted to present possibilities of consumer's defence. Ther are two possibilities. The first is coming from civil law and it is included in the part of Judicature. The second possibility is from statutory law which is mentioned in the part of Activity of supervisor authority. When working on these practical parts I realised many possibilities how to make better the consumer's situation in Czech republic. These proposals I got into the final part of my work. At the end there was no more then to do theoretical or general part. This one was made on the basis of allready existing publications and articles. The real end was the introduction, where I highlighted my goal and I tried to mention problems included in my final thesis.
Keywords: Consumer; Roadshows; Unfair business practises

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Podnikání a právo
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Business and European Law

Information on submission and defense

Date of assignment: 3. 3. 2010
Date of submission: 3. 9. 2010
Date of defense: 23. 9. 2010
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/25410/podrobnosti

Files for download

Main text
Private file
Download
Opponent's review
Private file
Download
Supervisor's review
Private file
Download
    Last update: