Interactivity in Museology

Thesis title: Uplatnění interaktivních technik v muzejnictví
Author: Belaňová, Petra
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Černá, Jitka
Opponents: Pešek, Ondřej
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce podává základní přehled o jednom ze zajímavých trendů v muzejnictví - interaktivitě. První část je věnována vymezení samotného pojmu interaktivita, která je chápána jako možnost návštěvníka aktivně se zapojit do dění v muzeu, používat při návštěvě muzea i jiné smysly než zrak, možnost dotknout se muzejních exponátů. Na základě rozdělení muzeí do několika kategorií jsou vymezeny dvě základní interaktivní muzea - vědecko-technická centra a dětská muzea. Následující část práce je věnována základnímu přehledu marketingu muzeí a kulturního dědictví. Větší prostor je věnován produktu muzeí, ke kterému je interaktivita přirazena jako jeden z jeho aspektů. Důležitou součástí práce je přehled několika interaktiviních světových a domácích muzeí.
Keywords: interaktivní muzea; Arts marketing; Interaktivita
Thesis title: Interactivity in Museology
Author: Belaňová, Petra
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Černá, Jitka
Opponents: Pešek, Ondřej
Thesis language: Česky
Abstract:
The MA Thesis makes a brief survey about one of interesting trends in museology - the interactivity. First part of the Thesis is devoted to the definition of interactivity in the relation with museums. Interactivity is understanded as a possibility for the visitors to be active and creative at the museum, to use more senses than only their eyes, the possibility to touch the exhibited objects. From all types of museums two are considered to be completely interactive or hands-on - Science Centers and Children's museums. The next part of the thesis is dedicated to the fundamental aspects of Arts Marketing and interactivity is assigned to the Product of museums as one of its aspects. An analyzis of some foreign and Czech interactive museums is also an important part of the Thesis.
Keywords: Interactivity; Arts Marketing; Hands-on Museums

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Arts Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 22. 2. 2010
Date of submission: 28. 8. 2010
Date of defense: 14. 9. 2010
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/25871/podrobnosti

Files for download

    Last update: