Do More Able Individuals Have Fewer Children?

Thesis title: Mají schopnější lidé méně dětí?
Author: Pokorná, Táňa
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Rieger, Pavel
Opponents: Bartoň, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem práce je pomocí empirické analýzy ověřit hypotézu, zda schopnější lidé mají méně dětí. Schopností je pro účely této práce myšlena dosažená výše vzdělání a mzdy. Práce je inspirovaná dílem M. Beenstocka. Její teoretický rámec se opírá především o díla G. Beckera, je založená na předpokladu, že existuje inverzní vztah mezi množstvím a kvalitou dětí; kvalitou jsou myšleny výdaje na dítě. Hypotézu testuje pomocí tzv. metody nejmenších čtverců na reálných datech pro USA z roku 1992. Model je testován v několika tvarech a funkčních formách. Součástí práce je také dílčí hypotéza o vlivu vzdělání ženy na počet jejích narozených dětí. Výsledky analýzy potvrzují, že vzdělání a mzda jedince má na počet jeho dětí negativní vliv.
Keywords: MNČ; ekonometrická analýza; vzdělání; mzda; plodnost
Thesis title: Do More Able Individuals Have Fewer Children?
Author: Pokorná, Táňa
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Rieger, Pavel
Opponents: Bartoň, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this empirical analysis is to verify the hypothesis that more able individuals have fewer children. By abilities for the purposes of this study we meant the level of achieved education and wage. This study is inspired by the paper of M. Beenstock. Its theoretical framework is based primarily on the works of G. Becker. It is based on the assumption there is an inverse relationship between quantity and quality of children; quality means expenditures per child. For testing we use the so-called ordinary least squares method and the real data for the United States in 1992. We test the robustness of model which can be based on equations of different types and complexity. The paper also includes sub-hypothesis about influence of woman's education on number of her children. Results of the analysis confirm that education and the wage of individuals influence negatively the number of their children.
Keywords: econometrical analysis; education; wage; OLS; fertility

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomie
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Law

Information on submission and defense

Date of assignment: 12. 5. 2010
Date of submission: 24. 8. 2010
Date of defense: 14. 9. 2010
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/26510/podrobnosti

Files for download

    Last update: