Strategic decision-making in developing of small business

Thesis title: Strategické rozhodování při rozvoji malého podniku
Author: Dvořák, Lukáš
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Dědina, Jiří
Opponents: Selbak, Samer
Thesis language: Česky
Abstract:
Saatyho metoda je pokročilým způsobem metody párového srovnávání. Rozhodovatel nejdříve stanoví preferenční vztahy dvojic kritérií a velikost této preference. Velikost preference se vyjadřuje daným počtem bodů ze zvolené bodové stupnice (viz tabulka 27, s.39). Z takto popsaného kroku rozhodovatel získá matici velikosti preferencí, nebo-li Saatyho matici. Váhy kritérií v Saatyho metodě je možné stanovit exaktními a aproximativními postupy. Kvůli složitosti a softwarové náročnosti exaktních postupů se v této diplomové práci budu věnovat postupům aproximativním. Odhady vah kritérií je možné získat sečtením prvků v každém řádku matice a vydělením jejich součtem. Stanovené podíly pro jednotlivé řádky pak představují odhady vah odpovídajících kritérií.
Keywords: Strategická analýza; Strategické rozhodování; Gastronomie
Thesis title: Strategic decision-making in developing of small business
Author: Dvořák, Lukáš
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Dědina, Jiří
Opponents: Selbak, Samer
Thesis language: Česky
Abstract:
Saaty method is an advanced method of paired comparison method. The decision-maker first, the preferential relations pairs of criteria and the size of this preference. The size of the preferences expressed by the score of the selected point scale (see Table 27, s.39). In this step, described the decision maker obtains the matrix size preferences, or if the Saaty matrix. The weights of the criteria in the Saaty method can provide exact and aproximativními procedures. Due to the complexity and software complexity of exact methods in this thesis will be devoted to procedures aproximativním. Estimates of the weights of the criteria can be obtained by adding the elements in each row of the matrix and dividing their sum. The determination of the individual lines are estimates of the weights of the relevant criteria.
Keywords: Gastronomy; Decision-making; Strategic analysis

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 12. 2010
Date of submission: 30. 5. 2011
Date of defense: 1. 6. 2011
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/29246/podrobnosti

Files for download

    Last update: