The Significance of a Corporate Culture in the Conditions of Economic Crisis

Thesis title: Význam firemní kultury v podmínkách ekonomické krize
Author: Polcarová, Regina
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Syrovátka, Oldřich
Opponents: Taušová, Barbora
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá firemní kulturou, jejím užitím v praxi a případným vlivem ekonomické krize na ni. Pro výzkum byly vybrány společnosti v rámci IKEA Group, konkrétně nákupní organizace IKEA Hanim s.r.o. a IKEA Česká republika s.r.o. reprezentovaná pražským obchodním domem IKEA Zličín . Pro objektivní zmapování firemní kultury v těchto společnostech byl vytvořen dotazník pro zaměstnance. Jako další zdroj informací byly použity interní materiály společností a volné rozhovory s jednotlivými pracovníky. Šetření ukázalo, že obě organizace čelí mnohem většímu tlaku na dosažení výsledků než tomu bylo před vypuknutím krize a mají nedostatečný kontakt s managementem. Rozdílně se jeví možnosti zaměstnanců ohledně vyjadření svého názoru. Zaměstnanci obchodního domu mají pocit, že své názory volně sdělovat nemůžou. Největší rozdíl mezi oběmi organizacemi je v mínění na IKEA jako zaměstnavatele. Nákupní organizace hodnotí IKEA jako dobrého zaměstnavatele, oproti tomu tento názor nesdílí celých 42 % pracovníků v obchodním domě.
Keywords: kultura; motivace; hodnoty; ekonomická krize; firemní kultura
Thesis title: The Significance of a Corporate Culture in the Conditions of Economic Crisis
Author: Polcarová, Regina
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Syrovátka, Oldřich
Opponents: Taušová, Barbora
Thesis language: Česky
Abstract:
The subject of this diploma thesis is the corporate culture, its application and the possible influence caused by economy crises. Two companies from IKEA Group has been chosen, IKEA Hanim s.r.o. and IKEA Česká republika s.r.o. represented by Prague store IKEA Zličín. The related questionnaire has been created and used for mapping of the implementation and use of the corporate culture in these organizations. Different internal materials and interviews with employees has been analyzed and proceed. It has been shown that both companies are facing much higher pressure to achieve the result than before the outset of the economic crises. Also the contact with the management is insufficient in both organizations. The differencies has been discovered in the area of sharing the own opinion. In comparasion with the employees at the store the employees of IKEA Hanim s.r.o. feel that they can express freely. The employees of IKEA Hanim s.r.o. consider IKEA as a good employer. 42% of store employees do not agree with this statement.
Keywords: culture; motivation; economy crises; values; corporate culture

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Information Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 16. 5. 2009
Date of submission: 25. 4. 2010
Date of defense: 31. 5. 2011
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/20703/podrobnosti

Files for download

    Last update: