Purchasing and Salling strategy of a business firm

Thesis title: Nákupní a prodejní strategie obchodní firmy
Author: Bartoš, Miroslav
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Cimler, Petr
Opponents: Hommerová, Dita
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá strategií maloobchodní společnosti v oblasti nákupu a prodeje zboží. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické nalezneme informace týkající se obchodu a jeho funkcí, základní rozdělení obchodního sortimentu a způsoby oceňování zboží a výpočtu obchodních marží. Dále zde jsou taktéž popsány požadavky obchodníků na dodavatele, na zboží a způsoby realizací objednávek. V neposlední řadě se zde nachází popis systému HACCP a klíčových technologií využívaných v obchodě. Praktická část diplomové práce vychází z teoretického základu a je v ní řešen sortiment analyzované společnosti, jeho struktura a podíl na celkových tržbách. Po této kapitole následuje nákupní strategie, ve které je řešena organizace nákupu ve společnosti, pravomoci jednotlivých pracovníků, způsoby nákupu využívané u různých dodavatelů a jednotlivé fáze nákupního procesu. V části nazvané prodejní strategie je pak rozebrán systém cen, slevových akcí, forem prodeje a personálu společnosti. V poslední části se nachází SWOT analýza, kde nalezneme hlavní příležitosti a hrozby pro firmu do budoucna.
Keywords: prodej; cena; zákazník; nákup; sortiment
Thesis title: Purchasing and Salling strategy of a business firm
Author: Bartoš, Miroslav
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Cimler, Petr
Opponents: Hommerová, Dita
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis aims at the strategy of retail company and its purchase and sale department. Thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part contains information about business and its functions, basic allotment of range of goods, methods of prizing goods and calculation of profit margins. Furthermore there can be found demands on suppliers, goods and manners of order realizations that are given by the businessmen. Last but not least there are descriptions of the HACCP system and of the key technologies used in such business. The practical part is based on the theoretical one and it includes assortment of analysed company, its structure and concern in overall revenues. After this chapter there follows the purchasing strategy in which the organization of buying within the company, competences of particular employees, and methods of purchasing used across different suppliers and separate phases of purchasing program are demonstrated. In the part called selling strategy there are specified the price system, discount sales, forms of purchasing and staffs. In conclusion of this thesis there is focus on the SWOT analysis in which the main future opportunities and threats of the company are mentioned.
Keywords: assortment; customer; price; sale; purchase

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 23. 2. 2010
Date of submission: 30. 10. 2010
Date of defense: 31. 5. 2011
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/25051/podrobnosti

Files for download

    Last update: