Světový automobilový průmysl prochází turbulentním obdobím. Ať už se jedná o změny v teritoriální struktuře, změny v poptávce a v neposlední řadě zavádění ekologických postupů jak do výroby, tak i do provozu motorových vozidel. Automobilový průmysl je jedno z nejdůležitějších odvětví zahraničního obchodu České republiky. Cílem této práce je zanalyzovat vývoj zahraničního obchodu v tomto odvětví. Největší objem zahraničního obchodu realizuje Česká republika se svými sousedními zeměmi -- největšíc... show full abstractSvětový automobilový průmysl prochází turbulentním obdobím. Ať už se jedná o změny v teritoriální struktuře, změny v poptávce a v neposlední řadě zavádění ekologických postupů jak do výroby, tak i do provozu motorových vozidel. Automobilový průmysl je jedno z nejdůležitějších odvětví zahraničního obchodu České republiky. Cílem této práce je zanalyzovat vývoj zahraničního obchodu v tomto odvětví. Největší objem zahraničního obchodu realizuje Česká republika se svými sousedními zeměmi -- největších obratů dosahuje se Spolkovou republikou Německo a se Slovenskem. Vývoz motorových vozidel tvoří více než 16 % celkového českého vývozu a dovoz této skupiny zboží tvoří více než 8 % celkových dovozů České republiky. Výroba a export automobilů z České republiky rostla až na mírné výkyvy a v roce 2010 překročil poprvé počet vyrobených osobních automobilů hranici jednoho milionu vyrobených kusů, což řadí Českou republiku k největším producentům automobilů. I přes finanční krizi čeští výrobci automobilů nijak neomezili výrobu a naopak díky šrotovnému ve většině evropských zemí svou produkci zvýšili. Většina zde vyrobených motorových vozidel putuje na export. Na automobilovém průmyslu je závislý velký počet subdodavatelů, kteří dodávají různé díly, ale i pracovních agentur, které zde nalézají uplatnění pro své pracovníky. Čeští výrobci osobních automobilů očekávají další nárůst produkce v dalších letech. |