The return of traditional czech brands and its perception by czech consumers

Thesis title: Návrat tradičních tuzemských značek a jeho vnímání českými spotřebiteli
Author: Djakowová, Nela
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Halík, Jaroslav
Opponents: Jech, Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
V posledních letech se na tuzemský trh začínají úspěšně vracet některé původní tradiční značky výrobků, které čeští spotřebitelé znali a kupovali již v období socialismu. Setkáváme se s retrovlnou, kterou představují vedle obnovených tradičních českých značek také televizní retroseriály, pořady o životě za socialismu, dobové výstavy nebo lokální projekty na podporu původních značek. Téma práce bylo vybráno vzhledem k aktuálnosti návratu českých spotřebitelů k původním tuzemským značkám. Cílem práce je prozkoumat a pospat tento trend, jeho okolnosti a souvislosti a doložit jej na konkrétních příkladech úspěšných návratů tradičních českých značek. Podrobněji se práce věnuje příběhu návratu elektrické pečící mísy Remoska do českých domácností a jejímu rozšíření i do domácností zahraničních. Ve své praktické části práce zpracovává empirický populační výzkum navržený autorkou a analyzuje vnímání výše popsaného trendu českými spotřebiteli.
Keywords: Remoska; značka; propagace; tradiční tuzemské značky; socialismus; marketingový mix
Thesis title: The return of traditional czech brands and its perception by czech consumers
Author: Djakowová, Nela
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Halík, Jaroslav
Opponents: Jech, Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
Traditional well-known czech brands that domestic consumers kept buying during the socialism period, have been successfully returning to the Czech market in the recent years. Besides reestablishing original retail brands we are now encountering co called ''retrowave'' in general, which is represented with TV retro series and programs, exhibitions and local brand support projects. The theme of this thesis has been chosen due to its actual and contemporary reasons and overall inclinations of Czech consumers to the traditional brands and values. The goal is to examine and describe this trend, its factors, circumstances and contingencies and also to support key findings with several successful real examples from the market. The thesis describes thoroughly successful return of traditional czech baking oven Remoska and its expansion to both Czech and foreign households. The practical part of this thesis processes empirical research on the Czech population sample designed by the author which is supposed to analyze the trends described above.
Keywords: marketing mix; socialism; traditional czech brands; brand; Remoska; promotion
Thesis title: The return of traditional czech brands and its perception by czech consumers
Author: Djakowová, Nela
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Halík, Jaroslav
Opponents: Jech, Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
Keywords:

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 29. 6. 2010
Date of submission: 1. 12. 2010
Date of defense: 30. 5. 2011
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/27055/podrobnosti

Files for download

    Last update: