The influence of psychological and ethical aspects of advertising on human psyche

Thesis title: The influence of psychological and ethical aspects of advertising on human psyche
Author: Kaliánková, Jana
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Hubinková, Zuzana
Opponents: Jarošová, Eva
Thesis language: English
Abstract:
This diploma thesis aims to explore the influence of psychological and ethical aspects of advertising on human psyche. In the theoretical part is its reader informed about the contribution of psychology to the creation of effective advertising., there are described the forms of advertising and the psychological theories of motivation. Ethics in advertising, advertising, self-regulation and the Code of advertising are specified here. Moderate interviews in practical part of this thesis are used for revealing the factors affecting the reception of advertising. Individual moderate interview are done with ten persons. These peorsons are not differentiated according any specific criteria. In this thesis is given a view what people consider as ethical and what they think about the ethical issues in advertising. The main contribution of the research is verification of people's different opinions of ethical issues.
Keywords: ethical aspects of advertising ; different opinions; psychological aspects of advertising ; reception of advertising; the Code of advertising; moderate interview
Thesis title: Vliv psychologických a etických aspektů reklamy na psychiku člověka
Author: Kaliánková, Jana
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Hubinková, Zuzana
Opponents: Jarošová, Eva
Thesis language: English
Abstract:
Tato diplomová práce se zaměřuje na výzkum vlivu psychologických a etických aspektů reklamy na psychiku člověka. V teoretické části seznamuje čtenáře s tím, jak psychologie přispívá k tvorbě účinné reklamy, popisuje jednotlivé formy reklamy a psychologickou teorii motivace. Stěžejním tématem této části je etika v reklamách, etická samoregulaci reklamy, je zde také vymezena úloha Etického kodexu. Cílem výzkumu je za pomoci metody moderovaných rozhovorů odhalit faktory, které ovlivňují recepci (vnímání) reklamy. Moderované rozhovory jsou prováděny na vzorku deseti lidí. Na vybrané respondenty se nevztahují žádná předem definovaná kritéria. Práce současně také poskytuje přehled o tom, co považují oslovení lidé za etické v reklamách a jakým způsobem vnímají tuto problematiku. Jejím přínosem je odkrytí názorové různorodosti lidí, co se týká etických aspektů v reklamách.
Keywords: moderovaný rozhovor; etika v reklamách; psychologické aspekty; vnímání reklamy; názorová odlišnost; Etický kodex reklamy

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Managerial Psychology and Sociology

Information on submission and defense

Date of assignment: 9. 2. 2010
Date of submission: 10. 5. 2011
Date of defense: 26. 5. 2011
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/24612/podrobnosti

Files for download

    Last update: