Influence of foreign direct investments on Czech retail market

Thesis title: Vliv přímých zahraničních investic na charakter českého maloobchodního trhu
Author: Jáč, Marek
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Filipová, Alena
Opponents: Zeman, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá problematikou českého maloobchodu a vlivu přímých zahraničních investic retailingových společností na charakter trhu. Text práce je členěn do pěti kapitol. První dvě kapitoly se zabývají teoretickým vymezením přímých zahraničních investic, obchodem a tendencemi v mezinárodním podnikání v 21. století. Třetí a čtvrtí kapitola se věnují přílivu přímých zahraniční do ČR resp. pozicí obchodu v národním hospodářství. Pátá kapitola je věnována vývoji českého maloobchodu po r. 1989. V rámci této kapitoly je provedena komparace výkonnosti a produktivity firem pod zahraniční a domácí kontrolou.
Keywords: maloobchod; Přímé zahraniční investice; retailing
Thesis title: Influence of foreign direct investments on Czech retail market
Author: Jáč, Marek
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Filipová, Alena
Opponents: Zeman, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis is dealing with the Czech retail market and an influence of foreign direct investment on it. The thesis is divided into five parts. First two chapters are focused on the theoretical definition of the foreign direct investment, trade as well and the tendencies in the international business in the 21st century. Third and fourth chapters are dealing with the inflow of the foreign direct investment into Czech Republic or with the status of the trade in the Czech economy. Fifth part is devoted to the Czech retail market -- its performance and evolution since 1989. In this chapter is also exercised comparison of the foreign and domestic enterprises in their productivity and performance.
Keywords: retail market; retailing; Foreign direct investments

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 29. 11. 2010
Date of submission: 1. 5. 2011
Date of defense: 26. 5. 2011
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/29179/podrobnosti

Files for download

    Last update: