Intercultural communication (Czechs vs. Germans)

Thesis title: Interkulturní komunikace (Češi vs. Němci)
Author: Lanča, Adam
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Filipová, Alena
Opponents: Zeman, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zabývá interkulturní komunikací se zaměřením na komunikaci česko-německou. Cílem je zjistit, zda a jaké kulturní rozdíly jsou mezi Českou republikou a Německem a jak se tyto skutečnosti projevují ve vzájemné komunikaci a spolupráci. Zatímco první tři kapitoly poskytují teoretický základ, ve čtvrté kapitole dochází k aplikaci teorie na konkrétní případ, a to Českou republiku a Německo. Čtvrtá kapitola se podrobněji věnuje česko-německé interkulturní komunikaci a zkoumá, jak probíhá komunikace mezi Čechy a Němci v nadnárodních společnostech. Dále porovnává Hofstedeho indexy mezi Českou republikou a Německem a srovnává české a německé kulturní standardy. Ačkoliv kulturní rozdíly mezi zkoumanými zeměmi nejsou značné, neměli bychom jejich následky podceňovat.
Keywords: Česká republika a Německo; Kulturní dimenze a standardy; Interkulturní komunikace
Thesis title: Intercultural communication (Czechs vs. Germans)
Author: Lanča, Adam
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Filipová, Alena
Opponents: Zeman, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis is about intercultural communication and is focusing on communication between Czechs and Germans. Its aim is to discover potential cultural differences between Czech Republic and Germany and to analyse the extent to which they influence Czech-German communication and cooperation. While the first three chapters provide the theoretical background, the fourth chapter applies the theory to the particular context of Czech Republic and Germany. It focuses on Czech-German intercultural communication and examines communication between Czechs and Germans in transnational companies. Furthermore, it analyses Hofstede's indexes between Czech Republic and Germany and compares Czech and German cultural standards. Although the cultural differences are relatively small, their consequences should not be underestimated.
Keywords: Cultural dimensions and standards; Intercultural communication; Czech Republic and Germany

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 4. 10. 2010
Date of submission: 1. 6. 2011
Date of defense: 26. 5. 2011
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/27747/podrobnosti

Files for download

    Last update: