Perception of Ideal Beauty

Thesis title: Vnímání ideálu krásy
Author: Ticháková, Zuzana
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Zamazalová, Marcela
Opponents: Skokanová, Dagmar
Thesis language: Česky
Abstract:
Média vysílají každý den obrovské množství signálů a poselství, které na nás působí, aniž bychom si to uvědomovali. Ve většině případů se jedná o zkreslenou realitu, která ovšem vystupuje jako skutečnost. To dle mého názoru negativně působí na sebevědomí běžných žen -- s různou barvou vlasů, pleti, s různými proporcemi. Při konfrontaci s dokonalostí, která média prezentují, si připadají méněcenné a nespokojené se svým tělem. Pomocí analýzy dat z marketingové databáze a vytvořeného dotazníku se pokusím tuto hypotézu potvrdit. V závěru potom navrhnu postupy, kterými by se mohlo těmto negativním vlivům zabránit nebo je alespoň zmírnit. Je třeba rozšířit myšlenku skutečné krásy a postupně vytlačit nedosažitelnou dokonalost, na kterou reagují stále mladší dívky. Při pohledu do minulosti zjistíme, že než se proslavila Twiggy, byl uznáván přesný opak ženské krásy. To ona odstartovala nekonečnou honbu za extrémní štíhlostí, která s sebou přinesla problémy s poruchami příjmu potravy.
Keywords: krása; sebevědomí; ženy; média; dokonalost
Thesis title: Perception of Ideal Beauty
Author: Ticháková, Zuzana
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Zamazalová, Marcela
Opponents: Skokanová, Dagmar
Thesis language: Česky
Abstract:
Media broadcast every day a huge number of signals and messages that affect us, without we are aware of them. In most cases it is about a distorted reality, which seems like real reality. This, from my point of view, affect the self-confidence of current women - with a different hair colour, skin colour, with different proportions. When they are facing perfection that the media present, they feel mean and unhappy with their bodies. By analyzing data from a marketing database and created questionnaire I will try to confirm this hypothesis. In conclusion then I will propose procedures that could reduce these negative impacts or at least reduce them. It is necessary to extend the idea of real beauty and displace untouchable perfection, on which responds still younger girls. Looking back to past, we discover that before Twiggy had become famous, was respected the exact opposite of female beauty. She was the one, who started an endless hunt for the extreme slimness, which brought problems with eating disorders.
Keywords: Media; Beauty; Self - confidence; Women; Perfection

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 20. 10. 2010
Date of submission: 15. 4. 2011
Date of defense: 24. 5. 2011
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/28304/podrobnosti

Files for download

    Last update: