Commercial Communication in Czech Pharmaceutical Industry

Thesis title: Komerční komunikace v českém farmaceutickém průmyslu
Author: Kadlecová, Barbora
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Mikeš, Jiří
Opponents: Hrubá, Kamila
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce s názvem Komerční komunikace v českém farmaceutickém průmyslu pojednává o možnostech použití nástrojů marketingové komunikace (reklama, PR, podpora prodeje, osobní prodej, apod.) ve farmaceutickém průmyslu. Specifickým rysem farmaceutického marketingu je oddělená komunikace na odbornou (lékaři) a širokou (pacienti) veřejnost, která pro oslovení dané cílové skupiny vyžaduje použití odlišných reklamních sdělení a mnohdy i jiné komunikační kanály. Regulace farmaceutického trhu daná zákonem o reklamě, zákonem o rozhlasovém a televizním vysílání a ustanovením Státního ústavu pro kontrolu léčiv nařizuje velmi přísná pravidla pro možnosti oslovování těchto dvou cílových skupin, které jsou v diplomové práci popsány jak z hlediska teoretického (ustanovení daná zákonem), tak z hlediska praktického, založeného na popisu komunikace na širokou i odbornou veřejnost konkrétní farmaceutické firmy.
Keywords: Farmaceutický průmysl; Regulace reklamy; SÚKL; pacient; lékař; Komerční komunikace
Thesis title: Commercial Communication in Czech Pharmaceutical Industry
Author: Kadlecová, Barbora
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Mikeš, Jiří
Opponents: Hrubá, Kamila
Thesis language: Česky
Abstract:
Thesis titled Commercial communications in czech pharmaceutical industry is about how to use marketing communication tools (advertising, public relations, sales promotion, personal selling, etc.) in the pharmaceutical industry. A specific feature of pharmaceutical marketing is separate communication to public (patients) and to professionals (doctors) which requires using different communication messages and also different channels to each target group. Pharmaceutical marketing is regulated by advertising law, by the Council for Radio and TV Broadcasting and by the provisions of the State Institute for Drug Control which control the ways how two target groups are addressed. Possible marketing tools are described from both theoretical (legal) and also practical (marketing communication of specific pharmaceutical company) terms.
Keywords: Advertising; Patients; Doctors; State Institute for Drug Control; Pharmaceutical industry

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 23. 11. 2010
Date of submission: 13. 5. 2011
Date of defense: 13. 6. 2011
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/29015/podrobnosti

Files for download

    Last update: