Considering Specific Needs of Foreign Guests by Businesses in Travel Industry

Thesis title: Respektování specifických potřeb zahraničních hostů v podnicích cestovního ruchu
Author: Synková, Veronika
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Jarolímková, Liběna
Opponents: Valentová, Jana
Thesis language: Česky
Abstract:
Hlavním cílem diplomové práce je analyzovat respektování specifických potřeb návštěvníků z Čínské lidové republiky českými podniky cestovního ruchu a na základě zjištěných dat navrhnout opatření, která by mohla vést ke zvýšení kvality služeb cestovního ruchu pro cílovou skupinu. V teoretické části autorka vysvětluje základní pojmy týkající se cestovního ruchu a teorie kultury. Poté charakterizuje Čínskou lidovou republiku z hlediska historicko-politického, demografického, ekonomického a socio-kulturního. V praktické části jsou na základě dotazníkového šetření identifikovány specifické potřeby čínských turistů a jejich očekávání. Pomocí osobních rozhovorů a krátkých dotazníků je následně zhodnocena znalost těchto potřeb ze strany českých podniků cestovního ruchu a jejich připravenost na rostoucí počet turistů z Číny. Na závěr jsou navržena některá možná řešení nedostatků ze strany poskytovatelů služeb.
Keywords: kulturní odlišnosti; čínský výjezdový cestovní ruch; čínský turista; Čína; kultura; cestovní ruch
Thesis title: Considering Specific Needs of Foreign Guests by Businesses in Travel Industry
Author: Synková, Veronika
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Jarolímková, Liběna
Opponents: Valentová, Jana
Thesis language: Česky
Abstract:
The principal objective of the master thesis is to analyze how Czech businesses operating in the travel industry consider the specific needs and meet the expectations of tourists from the People's Republic of China. In the theoretical part of the thesis, the author explains the fundamental terms relating to tourism and the theory of culture. Then, the author characterizes the People's Republic of China from the historical, political and socio-cultural perspective, and further from the perspective of demography and economy. The practical part identifies the specific needs of Chinese tourists and their expectations that are based on a questionnaire research. Following personal interviews and filling-in short questionnaires, an assessment is made subsequently of the knowledge of such specific needs by Czech businesses operating in the travel industry. The assessment also evaluates how these entities are ready to face the growing number of Chinese tourists. In conclusion, the author proposes some possible solutions how to rectify some of the shortcomings on the part of service providers.
Keywords: Chinese outbound tourism; China; cultural differences; culture; Tourism

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Cestovní ruch
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Tourism

Information on submission and defense

Date of assignment: 8. 6. 2010
Date of submission: 1. 12. 2010
Date of defense: 13. 6. 2011
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/26756/podrobnosti

Files for download

    Last update: