The Economic Diplomacy in Relations between the Czech Republic and Mexico

Thesis title: Ekonomická diplomacie v česko-mexických vztazích
Author: Marešová, Kateřina
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Peterková, Jana
Opponents: Zemanová, Štěpánka
Thesis language: Česky
Abstract:
Role ekonomické diplomacie je v zahraničních vztazích České republiky nezastupitelná. Především z důvodu malé rozlohy České republiky a velké mezinárodní konkurenci je nutné mít propracovanou strategii prezentace českých výrobků, českého průmyslu a země jako takové. Čeští exportéři se orientují především na evropské země, ve kterých nenarážejí na markantní rozdíly obchodních zvyklostí a jednodušší je i komunikace. Co se týká vývozců do Mexika, bylo nutné nejprve překonat jazykovou bariéru a zvyknout si na zvláštnosti vyjednávání. Během těchto procedur je českým exportérům nápomocno několik orgánů ekonomické diplomacie. CzechTrade, Velvyslanectví České republiky v Mexiku a především jeho obchodně-ekonomický úsek pomáhají s navazováním kontaktů a administrativními procedurami přímo v Mexiku. V České republice mají zájemci o spolupráci s mexickým partnerem na výběr několik dalších možností, jak o sobě dát vědět, ať už jsou to podnikatelské mise, veletrhy nebo výstavy. Vstupem České republiky do EU získali čeští vývozci vyšší míru důvěryhodnosti a na vzájemné vztahy s Mexikem měl tento akt jednoznačně pozitivní důsledky, což dokazuje i vývoj vzájemné obchodní výměny.Ačkoli se několika českým firmám již podařilo v Mexiku úspěšně prosadit a navázat obchodní vztahy, potenciál trhu této země ještě zdaleka není dostatečně využitý.
Keywords: Ministerstvo zahraničních věcí ČR; Mexiko; Ekonomická diplomacie
Thesis title: The Economic Diplomacy in Relations between the Czech Republic and Mexico
Author: Marešová, Kateřina
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Peterková, Jana
Opponents: Zemanová, Štěpánka
Thesis language: Česky
Abstract:
The role of the economic diplomacy is very important for the Czech Republic. Because of the small extent of the Czech Republic and strong international competition it is necessary to have a well prepared presentation strategy of the Czech products, Czech industry and the country in itself. The Czech exporters are mostly oriented towards the European countries, since the business negotiation and communication is easier and more comprehensible than with other non-European countries. Czech exporters, in order to export to Mexico, need to overcome the language barrier and get used to specialities in Mexican negotiating. Few authorities of the Czech economic diplomacy are assisting while undergoing these procedures. CzechTrade, Czech Embassy in Mexico and above all its business-economic section help to arrange contacts and give advice concerning the administrative steps right in Mexico. Czech exporters have more possibilities how to show the interest in cooperation with Mexico, e. g. participating the business mission, fairs or exhibitions. Entry of the Czech Republic into the European Union had a positive effect on the rate of bilateral trade, which proves the trade balance. Although some Czech firms are prospering in Mexico, the market potential of Mexico is not utilized entirely.
Keywords: Ministry of Foreign Affairs; Mexico; Economic Diplomacy

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní studia - diplomacie
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International and Diplomatic Studies

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 2. 2011
Date of submission: 31. 5. 2011
Date of defense: 10. 6. 2011
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/30125/podrobnosti

Files for download

    Last update: