Influence of the Internet and Social Networks on Consumer Behavior

Thesis title: Vliv internetu a sociálních sítí na spotřební chování
Author: Grigarová, Pavla
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Bilal, Linda
Thesis language: Česky
Abstract:
Metody používané při zpracovávání práce zahrnují online dotazování a osobní rozhovory s odborníky. Cílem práce bylo teoreticky pokrýt oblast internetového marketingu a analyzovat uskutečněný vlastní výzkum. Výzkumem bylo odhaleno, že internet měl u posledních nákupů respondentů největší vliv na fáze hodnocení možností, nákup a hledání informací. Z kategorií byly internetem nejvíce ovlivněné nákupy elektroniky a služeb cestovního ruchu. S rostoucí cenou zboží bylo možné sledovat rostoucí vliv internetu. Nejvýznamnější nástroje internetového marketingu byly webové stránky firmy, vyhledávání pomocí vyhledávačů a nástroje na porovnávání cen. Pokud jde o sociální sítě, byl jejich vliv na spotřební rozhodování pouze okrajový. Práce zahrnuje i porovnání teoretických poznatků s výsledky výzkumu a zároveň názory odborníků.
Keywords: sociální sítě; internetový marketing; spotřební chování; referenční skupiny
Thesis title: Influence of the Internet and Social Networks on Consumer Behavior
Author: Grigarová, Pavla
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Bilal, Linda
Thesis language: Česky
Abstract:
Methods used in the thesis include online polling and personal interviews with experts. The goal was to theoretically cover the area of internet marketing and analyze own conducted research. Research has revealed that the internet had the biggest influence on the phases of assessing the options, buying and searching for information of the last purchases of the respondents. The categories which were mostly affected by the internet were electronics and tourism services. With the increasing price of goods the influence of the internet was also growing. The most important internet marketing tools were web sites, search engines and search tools to compare prices. Concerning the social networks, their influence on consumer decision-making was only marginal. The work includes a comparison of theoretical knowledge with research and expert opinions as well.
Keywords: social networks; internet marketing; reference groups; consumer behavior

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 7. 10. 2010
Date of submission: 9. 5. 2011
Date of defense: 7. 6. 2011
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/30199/podrobnosti

Files for download

    Last update: