The specifics of consumer buying behaviour in a particular financial service

Thesis title: Specifika kupniho rozhodovacího procesu spotřebitele u vybranych finančních produktů
Author: Baumruková, Jana
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Nosková, Veronika
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce si klade za cíl postihnout specifika finančních produktů, která v mnohém ovlivňují spotřebitele při jejich nakupování na trhu. V první, teoretické části práce se tak setkáváme s pojmy, jako je nehmotnost, neoddělitelnost nebo například závislá spotřeba finančních produktů. Práce poté tuto specifikaci začleňuje do způsobů chování spotřebitelů na finančních trzích, konkrétně do jejich kupního rozhodovacího procesu. Následně se zaměřuje také na konkrétní situaci na bankovním trhu v Česku, včetně rozložení tržních podílů bankovních domů v odvětví i jejich nabídky běžných účtů, které později podrobněji zkoumá. Praktická část práce zachycuje pomocí primárního výzkumu, provedeného dotazováním českých spotřebitelů bankovních účtů, jakým způsobem tuto službu lidé nejen pořizují, ale i využívají. Tato část je doplněna také kratším sekundárním výzkumem za pomoci dat z databáze MML-TGI. Nakonec jsou na základě předchozích zjištění a výzkumů formulovány závěry v podobě marketingových doporučení.
Keywords: kupní rozhodování; finanční služby; Spotřebitelé
Thesis title: The specifics of consumer buying behaviour in a particular financial service
Author: Baumruková, Jana
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Nosková, Veronika
Thesis language: Česky
Abstract:
The diploma thesis aims to capture the specifics of financial products that mostly affect consumers in the market. In the first theoretical part we encounter terms such as intangibility, inseparability or contingent consumption of financial products. The thesis then incorporates those specifics into the consumer behaviour in financial markets, especially in the purchase decision process. Subsequently, it focuses on the specific situation in the banking market in the Czech Republic, including the market shares of banks as well as the offers of current accounts. The practical part of the work shows through a primary research - conducted by polling Czech consumer of bank accounts - how people not only acquire this financial service but also use it. This section is concluded by a shorter secondary research which uses data from the professional marketing database MML-TGI. Finally, on the basis of previous research findings it formulates conclusions in a form of marketing recommendations for banks.
Keywords: consumer; purchase decision making; financial services

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 21. 5. 2010
Date of submission: 9. 5. 2011
Date of defense: 8. 6. 2011
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/27398/podrobnosti

Files for download

    Last update: