Analysis of the market of lower middle class cars with target of increasing market share for product

Thesis title: Návrh marketingové strategie obchodníka
Author: Zich, Štěpán
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Vávra, Oldřich
Opponents: Vlček, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem práce je pomocí analýzy konkurenčních sil posoudit možnosti zvýšení tržního podílu pro nový model vozu Mercedes-Benz třídy A v České republice, který přijde na trh v roce 2012 a spadá do kategorie nižší střední třída. Hlavním prostředkem pro vytvoření závěrů je analýza pěti konkurenčních sil dle Portera, do nichž patří existující konkurence na trhu, hrozba nově vstupujících, vyjednávající síla zákazníků, dodavatelů a hrozba substitutů. Výsledky jsou shrnuty ve SWOT schématu. Základními zdroji jsou statistiky sdružení dovozců automobilů, interní údaje Mercedes-Benz Česká republika a údaje ze stránek prodejců. Závěr představují marketingová doporučení, mezi která patří strategie diferenciace značky, držení se základních konkurenčních výhod, v krátkodobém časovém horizontu zvýšení marketingových výdajů, ve střednědobém zvýšení počtu dealerství a servisů v ČR a boj proti negativní lokální reputaci.
Keywords: SWOT; Porter; Analýza
Thesis title: Analysis of the market of lower middle class cars with target of increasing market share for product
Author: Zich, Štěpán
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Vávra, Oldřich
Opponents: Vlček, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
The main goal of this thesis is to analyse possibilities for market share grow for new model of Mercedes-Benz A class in the Czech republic, the car comes to market by 2012 and belongs to lower middle class category. The method for reaching the goal is analysis of competition forces by Porter, it means threat of new entrants and substitute products, bargaining power of buyers and suppliers and rivalry among existing firms. The sources for information are statistics from SDA and intern data from Mercedes-Benz Czech republic and websites of car dealers. Results are sorted in SWOT scheme. Conclusions are marketing recommendations: the strategy of differentiation, keeping main brand competition advantages, in short term increase of investments in promotion, in middle term fight with bad local reputation and increase of dealerships and services in ČR.
Keywords: Analysis; SWOT; Porter

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 15. 12. 2010
Date of submission: 30. 5. 2011
Date of defense: 2. 6. 2011
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/29523/podrobnosti

Files for download

    Last update: