How to establish a company

Thesis title: Jak si založit podnik
Author: Konečný, Viktor
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Dvořáček, Jiří
Opponents: Slunsky, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá problematikou založení podniku v oblasti franchisingu. Konkrétněji se jedná o fiktivní založení vzorové pobočky podniku působícího v oboru kavárenských služeb, který by se mohl v budoucnu stát úspěšným franchisingovým modelem. Primární výhodou franchisingu oproti jinému druhu podnikatelské spolupráce je především snížení rizika pro investora. Ten již nakupuje ozkoušený a fungující model a nemusí tedy věnovat tolik úsilí a času pro jeho zavedení. Výhodu pro poskytovatele pak představuje jednodušší rozšiřování podnikatelské sítě. Hlavní důvod vypracování podnikatelského plánu společnosti právě v kavárenském oboru je ten, že se jedná o velmi zajímavou oblast. Správné zpracování, úprava a servírování kávy není jednoduchý postup a ne ve všech kavárnách a restauracích se s takto připravenou kávou můžeme setkat. Právě nabídka kvalitní a chutné kávy za podstatně nižší cenu než nabízí současná konkurence, by měl být hlavní faktor, který by společnost měla využít pro svůj úspěch trhu. Základním cílem diplomové práce je analýza a stanovení celkového podnikatelského konceptu nově vznikající společnosti. Především se jedná o stanovení podnikové strategie, poslání a vize, se kterou chce společnost uspět na trhu. Dále se jedná o stanovení marketingové, výrobkové a cenové strategie. Sekundárním cílem je pak zjištění potřebného počátečního kapitálu, analýza plánovaných finančních ukazatelů společnosti a stanovení návratnosti vložené investice.
Keywords: franchisor; kavárna; podnikatelský plán; franchising; franchisant; licence
Thesis title: How to establish a company
Author: Konečný, Viktor
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Dvořáček, Jiří
Opponents: Slunsky, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis is focused on a franchising business establishment, particularly on the business establishment of a fictive coffe house which could become a well known franchising concept on the Czech market. Primary advantage of franchise compared to the other types of business cooperation is mainly risk reduction for the investor (franchisee) who obtains proven model of the business. For the franchisor the franchise means an easier way how to widen his business without taking higher lability. The main reason for choosing this topic is an attractivity of this field. Correct preparation and serving of a cup of coffee is not an easy process and there is not a big number of coffee houses and restaurants which can offer such a coffee. By offering high-quality and delicious coffee at user acceptable price our company would like to achieve its objectives and be a successful. The primary objective of this diploma thesis is to analyse and define strategy, mission, vision, marketing activities, product strategy and price policy of a new coffee house. These factors should be used for successful enter to the market. Secondary objective is to determine necessary initial capital, planned costs analysis and investment rate of return.
Keywords: franchise; franchisee; coffee house; business plan; franchisor; franchising

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: The Department of Business Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 23. 4. 2010
Date of submission: 7. 5. 2011
Date of defense: 1. 6. 2011
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/26292/podrobnosti

Files for download

    Last update: