Corporate social responsibility

Thesis title: Spoločenská zodpovednosť firiem
Author: Priesterová, Lucia
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Filipová, Alena
Opponents: Zeman, Jiří
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Cieľom tejto diplomovej práce je na základe výskumu zistiť, ako firmy pôsobiace v Českej republike a na Slovensku vnímajú a v praxi aplikujú koncept spoločenskej zodpovednosti. Práca sa skladá z teoretickej a praktickej časti. Teoretickú časť tvoria prvé tri kapitoly. V prvej kapitole je definovaný pojem CSR a načrtnutý historický vývoj spoločenskej zodpovednosti. Druhá kapitola sa venuje rôznym teóriám a prístupom v oblasti CSR a popisuje hlavné i alternatívne koncepty, výhody a nevýhody plynúce podniku, ktorý sa rozhodne správať spoločensky zodpovedne. Zmienený je v nej aj prístup Európskej komisie a následná debata o tom, či má byť koncept CSR ponechaný i naďalej na báze dobrovoľnosti. Tretia kapitola je zameraná na to, ako vyzerá CSR v podnikovej praxi a popisuje jednotlivé piliere spoločenskej zodpovednosti, pojmy ako podniková etika, firemná filantropia a približuje aj nástroje na meranie a hodnotenie CSR vo firmách Praktická časť je obsiahnutá v štvrtej kapitole a venuje sa vlastnému výskumu firiem z Čiech a Slovenska. Cieľom je zistiť, či existujú rozdiely v prístupe k CSR medzi podnikmi na základe vlastníckej štruktúry, ako aj to, akú úloha zohráva odbor podnikania alebo veľkosť podniku. Z výsledkov výskumu sú následne vyvodené závery o stave a prístupe českých a slovenských firiem ku spoločenskej zodpovednosti a zdôraznené sú oblasti, v ktorých si podniky vedú výborne, ako aj tie, kde existuje priestor na zlepšenie.
Keywords: teórie CSR; spoločenská zodpovednosť firiem; podniková etika; firemná filantropia; piliere CSR
Thesis title: Společenská odpovědnost firem
Author: Priesterová, Lucia
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Filipová, Alena
Opponents: Zeman, Jiří
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Cílem této diplomové práce je na základě výzkumu zjistit, jak firmy působící v České republice a na Slovensku vnímají a v praxi aplikují koncept společenské odpovědnosti. Práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretickou část tvoří první tři kapitoly. V první kapitole je definovaný pojem CSR a načrtnutý historický vývoj společenské odpovědnosti. Druhá kapitola se věnuje různým teoriím a přístupům v oblasti CSR a popisuje hlavní a alternativní koncepty, výhody a nevýhody plynoucí podniku, který se rozhodne chovat společensky odpovědně. Zmíněný je v ní i přístup Evropské komise a následná debata o tom, jestli má být koncept CSR ponechaný i nadále na bázi dobrovolnosti. Třetí kapitola je zaměřená na to, jak vypadá CSR v podnikové praxi a popisuje jednotlivé pilíře společenské odpovědnosti, pojmy jako podniková etika, firemní filantropie a přibližuje i nástroje na měření a hodnocení CSR ve firmách. Praktická část je obsažena ve čtvrté kapitole a věnuje se vlastnímu výzkumu firem z České republiky a Slovenska. Cílem je zjistit, jestli existují rozdíly v přístupu k CSR mezi podniky na základě vlastnické struktury, a stejně tak, jakou úlohu hraje obor podnikání nebo velikost podniku. Z výsledků výzkumu jsou následně vyvozeny závěry o stavu a přístupu českých a slovenských firem ke společenské odpovědnosti a zdůrazněny jsou oblasti, ve kterých si podniky vedou výborně, stejně jako ty, kde existuje prostor pro zlepšení.
Keywords: firemní filantropie; podniková etika; teorie CSR; společenská odpovědnost firem; pilíře CSR
Thesis title: Corporate social responsibility
Author: Priesterová, Lucia
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Filipová, Alena
Opponents: Zeman, Jiří
Thesis language: Slovensky
Abstract:
The main goal of this Diploma thesis is to find out, on the basis of research, how the companies from Czech and Slovak Republic perceive and apply in praxis the concept of corporate social responsibility. The work consists of theoretical and practical part. The theoretical part is included in the first three chapters. The first chapter defines the term CSR and illustrates the historical development of social responsibility. The second chapter presents various theories and approaches in the area of CSR, describes the main as well as alternative concepts of CSR, advantages and disadvantages for the firm which decides to behave socially responsibly. It also mentions the approach of the European Union and the debate if the concept of CSR should still remain voluntary. The third chapter is focused on CSR in the company's praxis. It describes the pillars of CSR, explains the terms like corporate ethics or corporate philanthropy as well as the instruments for measurement and evaluation of corporate social responsibility. The practical part is contained in the last fourth chapter. It follows the done research among the companies from Czech and Slovak republic which main aim is to find out if there exist some differences in approach to CSR among the companies on the basis of their owner's structure, size or branch of enterprise. Consequently, the conclusions about the posture and an approach of Czech and Slovak companies are done from the results of research. It also emphasizes the areas where the companies do very well and areas where exists a space for an improvement.
Keywords: corporate philanthropy; theories of CSR; corporate ethics; corporate social responsibility

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 18. 10. 2010
Date of submission: 1. 5. 2011
Date of defense: 17. 6. 2011
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/28209/podrobnosti

Files for download

    Last update: