Which of the selected factors influence the number of students going to university?

Thesis title: Které z vybraných faktorů ovlivňují počet zapsaných studentů na vysokou školu?
Author: Zaderlíková, Šárka
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Mičúch, Marek
Opponents: Chytilová, Helena
Thesis language: Česky
Abstract:
Přestože žijeme ve 21. století, a vzdělání je připisován velký význam, v České republice stále podstatná část obyvatelstva zakončuje vzdělání na středoškolské úrovni. Tato práce popisuje faktory, podle kterých se lidé v České republice mohou rozhodovat, zda jít studovat na vysokou školu nebo po maturitě na střední škole vstoupit na pracovní trh. Pomocí regresní analýzy je v empirické části práce sledován vliv pěti exogenních proměnných na relativní počet poprvé zapsaných studentů na vysoké školy v roce 2009. Na území České republiky byl prokázán vliv relativního počtu osob s nejvýše základním vzděláním, míra nezaměstnanosti a existence fakulty vysoké školy v okrese na relativní počet poprvé zapsaných studentů na vysokou školu. Zdrojem dat pro mou empirickou část práce je Český statistický úřad a Ústav pro informace ve vzdělávání.
Keywords: regresní analýza; vysoká škola; Česká republika; vzdělání
Thesis title: Which of the selected factors influence the number of students going to university?
Author: Zaderlíková, Šárka
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Mičúch, Marek
Opponents: Chytilová, Helena
Thesis language: Česky
Abstract:
Even thought we live in the 21st century and education is given a great significance, majority of population in the Czech Republic finishes their education with high school diploma. This thesis describes factors, on which people of Czech Republic can base their decision, whether to go to university or finish their education after high school and enter the labour market. Empirical part of the thesis deals with regression analysis of five exogenous variables, which are tracked for their influence on the number of students going to university in 2009. In the CzechRepublic, relation between relative number of people with at most elementary education, unemployment rate, existence of a university faculty in a district, and relative number of people going to university, has been proofed. Sources of data used in regression analysis are Czech Statistical Office and Institute for information on education.
Keywords: Czech Republic; regression analysis; university; education

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomie
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 22. 2. 2010
Date of submission: 30. 5. 2010
Date of defense: 20. 6. 2011
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/24994/podrobnosti

Files for download

    Last update: