Determinants of price for resold ski passes

Thesis title: Determinanty cen přeprodávaných skipasů
Author: Volštátová, Ivana
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Bolcha, Peter
Opponents: Tříska, Dušan
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této práce je zjistit, jaké faktory a v jaké míře ovlivňují cenu, za kterou lyžaři prodávají svůj nevyužitý skipas ostatním návštěvníkům lyžařských areálů. Informace o ceně, za kterou svůj skipas lyžaři prodali, a o ostatních okolnostech, které se zdáli mít na cenu vliv, byly získány čtyřdenním pozorováním spolu s osobním dotazováním přeprodejců v různých lyžařských areálech. Aby výsledek neovlivnily odlišné pokladní ceny v jednotlivých ski areálech, započítány byly relativní rozdíly ceny přeprodejce a ceny pokladny. Od cen byla také vždy odečtena záloha za čipovou permanentku. Závěry dle stanovených hypotéz říkají, že významný vliv na cenu přeprodejce má čas přeprodeje, délka fronty hlavního vleku v době přeprodeje, ale také věk přeprodejce. Práci doplňují výsledky internetového dotazníku, ze kterého je patrné, že více než 90% respondentů, patřící mezi návštěvníky ski areálu, ví o možnosti přeprodeje již při nákupu celodenního skipasu, a u více než 70% je možné se domnívat, že celodenní skipas kupují právě kvůli této možnosti.
Keywords: Přeprodej skipasů; Utopené náklady; Ski areály
Thesis title: Determinants of price for resold ski passes
Author: Volštátová, Ivana
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Bolcha, Peter
Opponents: Tříska, Dušan
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this work is to investigate, what factors and how much influence the price of unused ski passes, which are sold to other visitors in the ski areas by resellers. Based on four-day observation with skiers personal interviewing in various ski areas, was found information about the price of unused ski passes and other circumstances, with possible impact on the prices, which were sold by resellers. From the price of resold ski passes, was always deducted a deposit for the chip pass, and calculated the relative difference of reseller prices and cash prices, in order not to affect different cash prices in different areas. Conlusions by hypotheses says that a significant influence on resellers' decision about the price of ski passes has time, the queue length of the main ski lift and age of the resellers. Based on the data used only as a supplemental on-line questionnaire, was found that more than 90% of respondents belonging to visitors of the ski area knew about the possibility of ski passes reselling at the moment of purchasing all-day lift pass, and for more than 70% respondents it is possible to believe they bought the resoled ski passes for this reason.
Keywords: Ski resort; Ticket resale; Sunk cost

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomie
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 25. 2. 2011
Date of submission: 25. 5. 2011
Date of defense: 22. 6. 2011
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/31030/podrobnosti

Files for download

    Last update: