Business Cycle and Traffic Fatalities
Thesis title: | Hospodářský cyklus a míra úmrtnosti v silničním provozu |
---|---|
Author: | Hátle, Lukáš |
Thesis type: | Bakalářská práce |
Supervisor: | Houdek, Petr |
Opponents: | Jaklín, Jiří |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Práce ověřuje hypotézu o vztahu hospodářského cyklu a úmrtnosti v silničním provozu. Analýza závislosti byla provedena pomocí lineární regrese s pevnými efekty na panelových datech pro 20 členských zemí Evropské unie v období let 1995--2008. Výsledky (s omezenou signifikancí) naznačují, že nárůst nezaměstnanosti o jeden procentní bod je spojen s procentním poklesem míry úmrtnosti v silniční dopravě. Efekt je způsoben především zvýšenou intenzitou dopravy a změnami v chování řidičů, které hospodářský růst doprovázejí (např. více spotřebovávaného množství alkoholu). Výsledky dále naznačují, že síla této závislosti se odlišuje pro jednotlivé věkové skupiny. Nejsilněji reaguje na hospodářský cyklus zaměstnanost (a patrně důchody) skupiny mladých obyvatel ve věku 15--29 let. V této skupině je pak nárůst nezaměstnanosti o jeden procentní bod spojen s 1,77% poklesem míry úmrtnosti v silničním provozu. |
Keywords: | úmrtnost v silničním provozu; nezaměstnanost; spánek; alkohol; Evropská unie; hospodářský cyklus; věkové skupiny |
Thesis title: | Business Cycle and Traffic Fatalities |
---|---|
Author: | Hátle, Lukáš |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Houdek, Petr |
Opponents: | Jaklín, Jiří |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | The paper tests the hypothesis regarding the assumed relation between economic cycle and mortality caused by road traffic accidents. The analysis has been done using fixed effect regression method on panel data collected in 20 EU member countries between years 1995-2008. The results (with a limited significance) may show that one percentage point decrease of the unemployment rate results in a one percentage increase in the road traffic mortality rate. The effect is caused by the increased traffic intensity as well as by changes in the drivers' behaviour that accompany the economic growth (e.g. higher consumption of alcoholic beverages). The results hint further that the strength of the relation differs for various age categories. The strongest relation between the economic cycle and the mortality was found for the young generation, 15-29 years of age. In this age group, one percentage point decrease in the unemployment rate means 1.77% increase in the road traffic mortality rate. |
Keywords: | alcohol; unemployment rate; business cycle; Traffic fatalities; sleep; European Union; age groups |
Information about study
Study programme: | Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomie |
---|---|
Type of study programme: | Bakalářský studijní program |
Assigned degree: | Bc. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Economics |
Department: | Department of Economics |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 26. 2. 2011 |
---|---|
Date of submission: | 1. 6. 2011 |
Date of defense: | 22. 6. 2011 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/30794/podrobnosti |