economy cars in the center: the allocation of parking space

Thesis title: Ekonomie aut v centrech: alokace parkovacího prostoru
Author: Uhlířová, Petra
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Bartoň, Petr
Opponents: Hudík, Marek
Thesis language: Česky
Abstract:
Možnost zaparkovat hraje určitou roli v rozhodování, kam daný řidič pojede a kde bude nakupovat zboží a služby. V odvětvích jako je obchod, hotelnictví, pohostinství, doprava a skladování je pravděpodobné, že určité procento budou tvořit tito řidiči. Práce se snaží vysvětlit, zda zavedení zón placeného stání ovlivní růst počtu provozoven v těchto odvětvích, jelikož zavedením zón placeného stání získávají návštěvníci "teoretickou" šanci na zaparkování, oproti lokalitám, kde zóny placeného stání nejsou. Práci se za pomoci metody nejmenších čtverců nepodařilo zjistit, zda tato hypotéza platí v městských částech Prahy 3 a 7, kde byly zavedeny zóny placeného stání v roce 2008. Model vyšel celkově statisticky nevýznamný, z čehož nelze vyvodit, zda zavedení zón placeného stání povede k většímu rozvoji provozoven v odvětvích, jako je obchod, hotelnictví, pohostinství, doprava a skladování v městských částech Prahy 3 a 7.
Keywords: ekonomické subjekty; zóny placeného stání; obsazenost
Thesis title: economy cars in the center: the allocation of parking space
Author: Uhlířová, Petra
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Bartoň, Petr
Opponents: Hudík, Marek
Thesis language: Česky
Abstract:
Possibility of parking plays a role in deciding where to go and the driver where to purchase goods and services. In sectors such as trade, hotels, catering, transport and storage is likely that some percentage of these drivers will form. The paper tries to explain whether the introduction of paid parking zones will affect the growth of businesses in these sectors since the introduction of paid parking zones receive visitors "theoretical" chance to park, compared to locations where paid parking zones are not. Work with the help of least-squares could not determine whether this hypothesis is true in parts of Prague 3 and 7, which introduced paid parking zones in 2008. The model appeared generally statistically insignificant, which can not be concluded whether the introduction of paid parking zones will lead to greater development of businesses in sectors such as trade, hotels, catering, transport and storage in the city of Prague 3 and 7
Keywords: businesses; paid parking zones; occupancy

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomie
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 2. 2. 2011
Date of submission: 1. 6. 2011
Date of defense: 24. 6. 2011
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/32195/podrobnosti

Files for download

    Last update: