The protection of consumer's rights focusing on marking of products and services

Thesis title: Ochrana spotřebitele z hlediska označování výrobků a služeb
Author: Fryšová, Eva
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Boháček, Martin
Opponents: Žák, Květoslav
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zabývá problematikou ochrany práv spotřebitelů z hlediska označování výrobků a služeb. V první části jsou charakterizovány základní pojmy prostupující celou prací, povinnosti a práva spotřebitelů i prodávajících a také legislativní i institucionální rámec ochrany spotřebitele v České republice ve vztahu k označování výrobků a služeb. Podstatnou část tvoří rozbor ochranných známek. V praktické části byl proveden sociologický průzkum zaměřený na zjištění povědomí spotřebitelů o jejich právech v oblasti ochrany spotřebitele a znalosti specifických symbolů. Cílem práce bylo prostřednictvím dotazníku zmapovat úroveň povědomí spotřebitelů v České republice a na základě výsledků navrhnout přijatelná řešení směřující ke zlepšení jejich informovanosti.
Keywords: ochrana spotřebitele; informační povinnost; ochranné známky; označování výrobků a služeb; spotřebitel
Thesis title: The protection of consumer's rights focusing on marking of products and services
Author: Fryšová, Eva
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Boháček, Martin
Opponents: Žák, Květoslav
Thesis language: Česky
Abstract:
The bachelor thesis deals with the protection of consumer's rights focusing on marking of products and services. The first part is characterized by essentials notions penetrating the whole work, by duties and rights of consumers and sellers and also by the legislative and the institutional framework of consumer protection in the Czech Republic according to marking of products and services. The substantial part is formed by analysis of trademarks. The practical part deals with sociologic research focused on finding of consumer awareness about their rights and knowledge of specific symbols. The purpose of the work was to identify level of knowledge of consumers in the Czech Republic by means of research and to propose reasonable solutions oriented to improvement of their awareness.
Keywords: trade mark; marking of products and services; consumer; consumer protection; information duty

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Podnikání a právo
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Business and European Law

Information on submission and defense

Date of assignment: 26. 10. 2010
Date of submission: 5. 5. 2011
Date of defense: 23. 6. 2011
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/28463/podrobnosti

Files for download

    Last update: