The Use of Problem-based Teaching in Accounting Education in Secondary Schools
Thesis title: | Využití problémového vyučování při výuce účetnictví na středních školách |
---|---|
Author: | Fišerová, Marie |
Thesis type: | Disertační práce |
Supervisor: | Rotport, Miloslav |
Opponents: | Vomáčková, Hana; Kubíčková, Dana |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Disertační práce se zabývá možnostmi uplatnění výukových metod, jež nabízí koncepce problémového vyučování, při výuce účetnictví na obchodních akademiích a ekonomických lyceích. Hlavním cílem této výuky by mělo být především vytváření účetního myšlení jako důležité součásti ekonomického myšlení studentů. Problémové vyučování je vhodné využít při výkladu témat, která jsou stěžejní pro pochopení základních principů účetnictví. Protože jedním z takových témat je časové rozlišování nákladů a výnosů, přináší práce didaktický materiál právě pro problémově pojatou výuku tohoto tematického celku. Jde o problematiku, která svým obsahem spadá do didaktiky účetnictví, tj. vědní disciplíny, jež navazuje na didaktiku ekonomických předmětů. |
Keywords: | problémové vyučování; aktivizující metody; skupinové řešení příkladů; časové rozlišování nákladů a výnosů; didaktika účetnictví |
Thesis title: | The Use of Problem-based Teaching in Accounting Education in Secondary Schools |
---|---|
Author: | Fišerová, Marie |
Thesis type: | Dissertation thesis |
Supervisor: | Rotport, Miloslav |
Opponents: | Vomáčková, Hana; Kubíčková, Dana |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | This dissertation deals with the possibilities of using the teaching methods offered by the concept of teaching through problem solving in accounting education in business academies and economic lyceums. The main aim of this type of teaching should be above all the introduction of accounting as an important part of the students' economic thinking. The use of problem-based teaching is especially useful when explaining topics fundamental for the understanding of the basic principles of accounting. Accrual Basis Accounting being one of these topics, the thesis presents didactic material suited for problem-based teaching of this subject matter. It falls into the area of didactics of accounting, i.e. a scientific discipline deriving from the didactics of economic subjects. |
Keywords: | group problem solving exercises; activating teaching methods; accrual basis accounting; didactics of accounting; teaching through problem solving |
Information about study
Study programme: | Finance a účetnictví/Teorie vyučování ekonomických předmětů |
---|---|
Type of study programme: | Doktorský studijní program |
Assigned degree: | Ph.D. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Finance and Accounting |
Department: | Department of Economic Teaching Methodology |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 1. 9. 2008 |
---|---|
Date of submission: | 15. 10. 2010 |
Date of defense: | 5. 11. 2010 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/27327/podrobnosti |