The Use of Problem-based Teaching in Accounting Education in Secondary Schools

Thesis title: Využití problémového vyučování při výuce účetnictví na středních školách
Author: Fišerová, Marie
Thesis type: Disertační práce
Supervisor: Rotport, Miloslav
Opponents: Vomáčková, Hana; Kubíčková, Dana
Thesis language: Česky
Abstract:
Disertační práce se zabývá možnostmi uplatnění výukových metod, jež nabízí koncepce problémového vyučování, při výuce účetnictví na obchodních akademiích a ekonomických lyceích. Hlavním cílem této výuky by mělo být především vytváření účetního myšlení jako důležité součásti ekonomického myšlení studentů. Problémové vyučování je vhodné využít při výkladu témat, která jsou stěžejní pro pochopení základních principů účetnictví. Protože jedním z takových témat je časové rozlišování nákladů a výnosů, přináší práce didaktický materiál právě pro problémově pojatou výuku tohoto tematického celku. Jde o problematiku, která svým obsahem spadá do didaktiky účetnictví, tj. vědní disciplíny, jež navazuje na didaktiku ekonomických předmětů.
Keywords: problémové vyučování; aktivizující metody; skupinové řešení příkladů; časové rozlišování nákladů a výnosů; didaktika účetnictví
Thesis title: The Use of Problem-based Teaching in Accounting Education in Secondary Schools
Author: Fišerová, Marie
Thesis type: Dissertation thesis
Supervisor: Rotport, Miloslav
Opponents: Vomáčková, Hana; Kubíčková, Dana
Thesis language: Česky
Abstract:
This dissertation deals with the possibilities of using the teaching methods offered by the concept of teaching through problem solving in accounting education in business academies and economic lyceums. The main aim of this type of teaching should be above all the introduction of accounting as an important part of the students' economic thinking. The use of problem-based teaching is especially useful when explaining topics fundamental for the understanding of the basic principles of accounting. Accrual Basis Accounting being one of these topics, the thesis presents didactic material suited for problem-based teaching of this subject matter. It falls into the area of didactics of accounting, i.e. a scientific discipline deriving from the didactics of economic subjects.
Keywords: group problem solving exercises; activating teaching methods; accrual basis accounting; didactics of accounting; teaching through problem solving

Information about study

Study programme: Finance a účetnictví/Teorie vyučování ekonomických předmětů
Type of study programme: Doktorský studijní program
Assigned degree: Ph.D.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Economic Teaching Methodology

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 9. 2008
Date of submission: 15. 10. 2010
Date of defense: 5. 11. 2010
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/27327/podrobnosti

Files for download

    Last update: