The comparison of intercultural marketing differences in the selected markets of the EU and the Eastern Europe with a focus on industrial organisations behaviour

Thesis title: Porovnání odlišností interkulturálního marketingu na vybraných průmyslových trzích EU a východní Evropy
Author: Hrbek, David
Thesis type: Disertační práce
Supervisor: Zamykalová, Miroslava
Opponents: Přikrylová, Jana; Kita, Jaroslav; Stránský, Lubomír
Thesis language: Česky
Abstract:
Interkulturální marketing je trvalý proces přizpůsobování marketingových programů cílovým národním či regionálním trhům. Interkulturálními rozdíly hrají významnou roli při uplatňování nástrojů marketingové strategie, tedy při provádění marketingového výzkumu, segmentace trhu a výběru vhodných cílových skupin, vytváření positioningu značky a implementaci marketingového mixu -- produkt, cena, distribuce a komunikace. Doktorská práce se zabývá komplexní charakteristikou kulturních odlišností vybraných zemí Evropské unie a východního bloku - Německa, Rakouska, Itálie, Polska, Ruska, Ukrajiny a Běloruska - s cílem definovat způsoby chování průmyslových subjektů v těchto zemích, analyzovat podnikatelské prostředí a syntetizovat hlavní poznatky o způsobech vedení obchodního jednání. Na příkladech z praxe je ukázáno, že vedení obchodního jednání na průmyslovém trhu je sice determinováno faktickými údaji o vlastnostech zboží či služeb, ceně, podmínkách dodání a způsobu úhrady kupní ceny, však stále více se ukazuje, že znalosti kulturních odlišností jednotlivých zemí, orientace ve způsobu vedení obchodního jednání s cizincem a schopnost přizpůsobit se obchodním zvyklostem a etiketě v cizím prostředí značným způsobem ovlivňuje výsledek obchodních transakcí. Bez znalosti místních podmínek, jazykové připravenosti, hodnotové orientace, historických a kulturních odkazů a v neposlední míře i pečlivého prostudování způsobu vedení obchodního jednání, by tyto, hodnotově a organizačně rozsáhlé obchodní případy, nebylo možné realizovat. Práce poskytuje praktické využití díky nashromáždění informací a přehlednému porovnání podnikatelského prostředí v sedmi vybraných evropských zemích. Podává vzevrubný rozbor politických, legislativních a ekonomických faktorů a popisuje specifické podmínky pro uplatňování českého zboží ve výše zmíněných teritoriích. Tato data, nashromážděná v úzké spolupráci se zastupitelskými orgány České republiky v zahraničí, jsou univerzálně použitelná pro české exportéry a vytváří rámec pro další analýzy v oblasti sociálně-kulturní a v oblasti vedení obchodního jednání.
Keywords: průmyslový marketing; kulturní odlišnosti; interkulurální marketing
Thesis title: The comparison of intercultural marketing differences in the selected markets of the EU and the Eastern Europe with a focus on industrial organisations behaviour
Author: Hrbek, David
Thesis type: Dissertation thesis
Supervisor: Zamykalová, Miroslava
Opponents: Přikrylová, Jana; Kita, Jaroslav; Stránský, Lubomír
Thesis language: Česky
Abstract:
Intercultural marketing is a constant process of marketing programs adaptation to the national or international target markets. Intercultural differences play an important role in the process of implementing marketing strategies, hence while doing marketing research, market segmentation and selection of suitable target groups, developing brand positioning and implementing marketing mix -- product, price, distribution and communication. The dissertation work of David Hrbek provides a reader with a complex of characteristics of cultural divergences in selected countries of European Union and Eastern Europe -- Germany, Austria, Italy, Poland, Russia, Ukraine and Belarus -- with a goal to define manners of behavior of industrial (B2B) subjects in these countries, to analyze business environment and to synthesize the main findings about the ways of leading business negotiations. Based on numerous practical examples the author comes to the conclusion that in spite of the fact business negotiations in B2B markets have been determined mostly by rational data - product description, services, price, terms of delivery, payment conditions, etc. - it more and more appears, that knowledge of cultural disparities of particular countries, selection of appropriate methods of business negotiation with a foreigner, and ability to adjust business habits and ethics in foreign environment, significantly influence results of the business transactions. Without knowledge of local environment, language, hierarchy of values, historical and cultural heritage, and at last but not least careful selection of strategy and tactics of business negotiation, it would be very difficult to realize large and organizationally complex business contracts. The work has a highly practical use due to extended collection and synoptic comparison of business environments in seven selected European countries. The author offers broad analysis of political, legislative and economic factors, and describes specific conditions for selling Czech goods into the above mentioned markets. These data, collected in close cooperation with the Czech embassies and commercial representation abroad, are universally applicable for Czech exporters and establish a frame for further analyses in the area of social-cultural environments and leading business negotiations with foreign partners.
Keywords: cultural divergences; Intercultural marketing; business negotiations

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní ekonomické vztahy
Type of study programme: Doktorský studijní program
Assigned degree: Ph.D.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 30. 9. 2005
Date of submission: 5. 2. 2009
Date of defense: 27. 5. 2009
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/14878/podrobnosti

Files for download

    Last update: